ITS wkracza do Tychów. Prezydent zapewnia, że podczas prac utrudnienia będą minimalne

0
fot. MZUiM Tychy
Reklama

W poniedziałek 17 sierpnia, w Tychach, na skrzyżowaniach: Budowlanych-Burschego-Gliczańska oraz Mikołowska-wyjazd z browaru rozpoczęły się prace związane z Inteligentnym System Zarządzania i Sterowania Ruchem (ITS). Wcześniej roboty ruszyły na skrzyżowaniu Budowlanych-Begonii. W sumie w ramach wprowadzania w Tychach systemu ITS przebudowanych będzie prawie 40 skrzyżowań.

Agnieszka Kijas, rzecznik prasowa Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach, informuje nas, że Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem (w skrócie ITS) to jedna ze sztandarowych inwestycji. Jej wdrożenie powinno znacząco usprawnić komunikację w mieście, poprawić bezpieczeństwo, a także stworzy możliwość bezpośredniego sterowania ruchem. Prace objęły już skrzyżowania: Budowlanych-Burschego-Gliczańska,  Mikołowska-wyjazd z browaru, Budowlanych-Begonii. Kolejnym skrzyżowaniem będzie Katowicka-Grabowa-Jesionowa. Prace trwać będą też na przejściu dla pieszych na ul. Edukacji w rejonie skrzyżowania z ul. Fitelberga. To jeden z najważniejszych projektów, jakie w najbliższych latach mają być zrealizowane w Tychach. Tyski Inteligentny System Sterowania Ruchem, po zrealizowaniu, będzie jednym z największych tego typu systemów w kraju.

ITS w Tychach, jak słyszymy, będzie działał w oparciu o ogromną ilość danych pozyskiwanych z szeregu czujników i urządzeń zainstalowanych w rejonie skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, głównych ciągów komunikacyjnych, miejsc parkingowych, a także w autobusach komunikacji miejskiej.

– Dzięki temu ITS będzie w stanie ocenić bieżącą sytuację na drogach i automatycznie zmieniać ustawienia działających w systemie urządzeń, np. sygnalizacji świetlnej czy tablic informacyjnych – mówi Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – Kierowcy poruszający się po mieście będą korzystać z jego pomocy na co dzień, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Prace zostały zaplanowane tak, aby ograniczyć utrudnienia w ruchu do minimum. Nie planujemy zamykania głównych dróg, czy skrzyżowań. Autobusy i trolejbusy będą kursowały bez zmian.

– Obecne utrudnienia będą miały charakter miejscowy i lokalny, ponieważ w rejonie wymienionych skrzyżowań prace będą głównie koncentrowały się na modernizacji sygnalizacji świetlnych – dodaje Agnieszka Kijas. – Są to roboty ziemne, najczęściej prowadzone poza jezdnią. Niemniej jednak na skrzyżowaniu Katowicka-Grabowa-Jesionowa zaplanowaliśmy szersze prace i tu będą występować zawężenia jezdni. W przyszłości, na innych skrzyżowaniach, które podlegać będą szerszej przebudowie, utrudnienia będą większe, ale o tym będziemy informować w osobnych komunikatach. Kierowców prosimy o ostrożna jazdę i stosowanie się do znaków.

Reklama

Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniach tyskiego stadionu. Budowa CSR trwa.

– Zakończono już większość prac budowlanych, a obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe oraz te związane z wyposażeniem centrum w instalacje, systemy i urządzenia niezbędne do eksploatacji pomieszczeń i codziennej pracy personelu oraz zarządzania systemem ITS – wyjaśnia Arkadiusz Pastuszka, koordynator systemu ITS Tychy.

Docelowo, jak słyszymy, w Centrum Sterowania Ruchem gromadzone będą bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer. Na przykład gdy dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.

– Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razie opóźnienia system mógł szybko zareagować i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną – dodaje Arkadiusz Pastuszka.

Na ulicach pojawią się też m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą też specjalne znaki o zmiennej treści informujące uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Kierowcy dowiedzą się z nich między innymi jak omijać powstałe zatory drogowe. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach, czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach. Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu i monitorowanie przestrzegania przepisów drogowych.

– Inteligentny System Sterowania Ruchem to ważny element efektywnego zarządzania miastem w szeroko rozumianym obszarze komunikacji – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów. – Dzisiaj systemy sterowania nie ograniczają się tylko do kierowania sygnalizacją świetlną, ale dają wiele innych możliwości i dostarczają dane, które pozwalają optymalnie wykorzystywać przepustowość dróg. Chcemy to wykorzystać, ale zanim będziemy mogli usprawnić komunikację i poprawić bezpieczeństwo, musimy m.in. przebudować skrzyżowania, przejścia dla pieszych, sygnalizację świetlną itd. Będą pojawiały się czasowe utrudnienia, drogowcy zrobią jednak wszystko, by były one jak najmniejsze. Liczymy także na zrozumienie naszych mieszkańców i kierowców przejeżdżających przez miasto.

– System ITS w Tychach zostanie stworzony w oparciu o najnowocześniejsze obecnie rozwiązania w tym obszarze – dodaje Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS, Siemens Mobility Sp. z o.o. –  Firma ma doświadczenia w tym obszarze, realizując w ostatnich kilkunastu latach projekty systemów ITS m.in. w Warszawie, Krakowie, Rzeszowie, Poznaniu oraz Białymstoku.

Agnieszka Kijas informuje, że prace nad systemem ITS w Tychach rozpoczęły się w 2019 r. i planowo potrwają do końca 2021 r. Całkowity koszt wraz z przebudową skrzyżowań to blisko 120 mln zł – prawie 85 proc. tej sumy stanowić będzie dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (pula przeznaczona na tzw. niskoemisyjny transport miejski). Środki te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.

(pp)

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj