Masowe zamykanie skrzyżowań. Już wkrótce zakaz ruchu u zbiegu ulic Burschego i Andersa

2
Prace związane z ITS. Skrzyżowanie al. Bielskiej z al. Niepodległości, 16.06.2021r.; fot. ZB
Reklama

W Tychach od dwóch lat realizowana jest duża inwestycja drogowa – Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem (ITS). W jej ramach masowo przebudowywane są skrzyżowania, co wiąże się z koniecznością wyłączania ich z ruchu. W najbliższym czasie kierowcy nie wjadą na skrzyżowania ulic: Burschego z Andersa oraz Grota-Roweckiego z Edukacji.

Agnieszka Kijas, rzecznik prasowa Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach, informuje, że w ramach ITS, obok rozmaitych rozwiązań teleinformatycznych, które mają usprawnić poruszanie się po mieście, przebudowanych zostanie prawie 40 skrzyżowań.

– Dotychczas zakończyliśmy prace w 13 lokalizacjach, a aktualnie mamy czynnych 14 placów budów – mówi Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – Ekipy drogowców można spotkać na skrzyżowaniach wzdłuż al. Bielskiej (Bielska/ Budowlanych/ Edukacji, Bielska/ Niepodległości/ Cienista, Bielska/ Czarneckiego/ Cyganerii), ul. Sikorskiego (Sikorskiego – zjazd do aquaparku, Sikorskiego/Uczniowska, Sikorskiego/Tołstoja, Sikorskiego/Żółkiewskiego); a także Piłsudskiego/Tischnera, Edukacji/Grota Roweckiego, Oświęcimska/Marzany/Jaskrów, Edukacji/Wyszyńskiego – Edukacji/Wejchertów, na przejściach dla pieszych: Piłsudskiego/Paprocańska, Mikołowska/Leśna i skrzyżowaniu ulic Andersa i Burschego.

Już 5 lipca, jak słyszymy, można spodziewać się zamknięcia skrzyżowania u zbiegu ulic Andersa i Burschego. Jacek Tuchowski Kierownik Referatu Transportu i Zarządzania Ruchem Drogowym z Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Tychy, informuje, że zakaz ten nie będzie obowiązywał autobusów i trolejbusów. Ich ruchem sterować ma sygnalizacja wahadłowa.

Wicedyrektor Bąk dodaje, że usunięta zostanie stara nawierzchnia na tym skrzyżowaniu, wymieniona zostanie cała konstrukcja drogi, przebudowane zostaną kolidujące z projektem sieci. Po przebudowie ul. Burschego będzie szersza, skrzyżowanie zyska nową geometrię, zmodyfikowane będą łuki i zainstalowana zostanie nowa sygnalizacja świetlna (włączona będzie do systemu sterowania ruchem).

Reklama

Mniej więcej w połowie lipca (szczegóły wraz z datą mają być podane w odrębnym komunikacie MZUiM Tychy) zamknięte zostanie skrzyżowanie u zbiegu ulic Stefana Grota-Roweckiego i Edukacji.

– Wchodzimy w najbardziej newralgiczny zakres prac, który będzie generował utrudnienia w ruchu. Nie da się ich uniknąć – mówi Agnieszka Kijas. – Kierowców przepraszamy i jednocześnie prosimy o cierpliwość, ostrożną jazdę i stosowanie się do znaków. Pamiętajmy, że z chwilą, gdy inwestycja się zakończy, a przejazd przez miasto będzie bezpieczniejszy i sprawniejszy, te wszystkie niedogodności zostaną nam zrekompensowane.

Jakie praktyczne korzyści ma przynieść Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem?

– Dzięki systemowi komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynniej – wyjaśnia Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – Inteligentne sterowanie zapobiegać będzie sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się, stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje dane i jeżeli pozostałe wloty będą wolne, zapali się zielone światło.

ITS potrafi też zapewnić zielone światło autobusom i trolejbusom na wybranych skrzyżowaniach, gdy z analizy danych wyniknie, że pojazdom grozi opóźnienie w stosunku do rozkładu jazdy. Dodatkowo ruch komunikacji miejskiej będzie na bieżąco śledzony na e-mapach.

Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniach Stadionu Miejskiego. Budowa CSR już się zakończyła.

– Docelowo będą tam gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer – mówi dyrektor Kruczek. – Przykładowo, gdy dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach zmiennej treści, jakie zostaną rozlokowane w wybranych punktach miasta. Za pomocą tych tablic będzie można informować uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach.

Ponadto, jak słyszymy, w ramach systemu na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach. Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu.

Prace nad systemem ITS w Tychach rozpoczęły się w 2019 r. i według planów potrwają do połowy 2022 r. Całkowity koszt (wraz z przebudową skrzyżowań) to prawie 120 mln zł.  Prawie 85 proc. tej kwoty pokrywa dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski dla wydatków kwalifikowanych. Pieniądze te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego – informuje MZUiM Tychy.

(pp)

 

 

 

Reklama

2 KOMENTARZE

  1. Gdyby w Urzędzia Miasta myśleli to nie pozwololiby na zamknięcie wiaduktu na ul. Grota-Roweckiego i przebudowę skrzyżowań w tym samym czasie.

    • Widocznie Prezydent nie ma potrzeby z korzystania z tej części miasta, dlatego rozkopują wszystko co tylko się da, aby jak najbardziej utrudnić życie mieszkańcom.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj