Już od stycznia 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie przyjmowanie wniosków w nowym programie priorytetowym „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
Jak informuje Serwis Rzeczpospolitej Polskiej (gov.pl), 30 listopada br. podczas branżowego spotkania w Elektrowni Powiśle w Warszawie, zaprezentowano m.in. założenia nowego programu NFOŚiGW pn. „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. W spotkaniu tym uczestniczyli m.in. wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński, Maciej Chorowski – prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Artur Lorkowski – wiceprezes NFOŚiGW.
– Dobrze odczytaliśmy światowe trendy – mówił wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński. – Polska już teraz jest największym eksporterem baterii samochodowych w Unii Europejskiej, a popyt na wytwarzane w naszym kraju akumulatory litowo-jonowe, niezbędne przy produkcji pojazdów elektrycznych, stale i dynamicznie rośnie. To dzisiaj polski produkt eksportowy numer jeden.
Baterie samochodowe oraz cały system zasilania i obsługi samochodów elektrycznych nazywany jest „ropą naftową XXI wieku”. Premier Mateusz Morawiecki podkreślał, że rząd zamierza uczynić z Polski swoisty „bateryjny hub przemysłowy” na skalę europejską, a nawet światową. W naszym kraju bardzo szybko rozwija się nie tylko produkcja gotowych ogniw, ale także wielu niezbędnych komponentów i podzespołów do nich, takich jak: separatory, elektrolity, kable, elementy elektrotechniczne. W zakresie wytwarzania i postępu technologicznego dotyczy to też sektora „ładowarkowego” i gospodarki wodorowej. Duże znaczenie w tym procesie ma pomoc publiczna realizowana poprzez programy priorytetowe NFOŚiGW.
– Wsparcie finansowe kierowane przez naszą instytucję do tych przyszłościowych branż niewątpliwie przyczynia się do stworzenia przewagi konkurencyjnej polskich firm w coraz istotniejszej gałęzi europejskiej gospodarki, jaką jest przemysł ładowarkowo-bateryjny – stwierdził prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski. – Słuszność tych działań potwierdzają dotychczasowe sukcesy polskich firm na globalnym rynku. To zarazem wyzwanie ekologiczne, gdyż celem jest produkcja akumulatorów o niższym niż dotychczas śladzie węglowym, unikanie zanieczyszczeń środowiska i zapobieganie im oraz stworzenie sprawnego i wydajnego systemu recyklingu baterii samochodowych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak czytamy, w najbliższych latach przeznaczy łącznie 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych (1 mld zł zasili rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł dotacji wesprze inwestycje w same stacje i punkty ładowania samochodów oraz stacje tankowania wodoru).
W programie „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” wnioski o dofinasowanie w formie dotacji będzie można składać od 22 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2025 r. (jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji).
(pp)