Nowy program priorytetowy NFOŚiGW. Baterie ropą naftową XXI wieku

0
fot. Pixabay
Reklama

Już od stycznia 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie przyjmowanie wniosków w nowym programie priorytetowym „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i  infrastruktury do tankowania wodoru”.

Jak informuje Serwis Rzeczpospolitej Polskiej (gov.pl), 30 listopada br. podczas branżowego spotkania w Elektrowni Powiśle w Warszawie, zaprezentowano m.in. założenia nowego programu NFOŚiGW pn. „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i  infrastruktury do tankowania wodoru”.  W spotkaniu tym uczestniczyli m.in. wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński, Maciej Chorowski – prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Artur Lorkowski – wiceprezes NFOŚiGW.

– Dobrze odczytaliśmy światowe trendy – mówił wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński. – Polska już teraz jest największym eksporterem baterii samochodowych w Unii Europejskiej, a popyt na wytwarzane w naszym kraju akumulatory litowo-jonowe, niezbędne przy produkcji pojazdów elektrycznych, stale i dynamicznie rośnie. To dzisiaj polski produkt eksportowy numer jeden.

Baterie samochodowe oraz cały system zasilania i obsługi samochodów elektrycznych nazywany jest „ropą naftową XXI wieku”. Premier Mateusz Morawiecki podkreślał, że rząd zamierza uczynić z Polski swoisty „bateryjny hub przemysłowy” na skalę europejską, a nawet światową. W naszym kraju bardzo szybko rozwija się nie tylko produkcja gotowych ogniw, ale także wielu niezbędnych komponentów i podzespołów do nich, takich jak: separatory, elektrolity, kable, elementy elektrotechniczne.  W zakresie wytwarzania i postępu technologicznego dotyczy to też sektora „ładowarkowego” i gospodarki wodorowej. Duże znaczenie w tym procesie ma pomoc publiczna realizowana poprzez programy priorytetowe NFOŚiGW.

– Wsparcie finansowe kierowane przez naszą instytucję do tych przyszłościowych branż niewątpliwie przyczynia się do stworzenia przewagi konkurencyjnej polskich firm w coraz istotniejszej gałęzi europejskiej gospodarki, jaką jest przemysł ładowarkowo-bateryjny – stwierdził prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski. –  Słuszność tych działań potwierdzają dotychczasowe sukcesy polskich firm na globalnym rynku. To zarazem wyzwanie ekologiczne, gdyż celem jest produkcja akumulatorów o niższym niż dotychczas śladzie węglowym, unikanie zanieczyszczeń środowiska i zapobieganie im oraz stworzenie sprawnego i wydajnego systemu recyklingu baterii samochodowych.

Reklama

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak czytamy, w najbliższych latach przeznaczy łącznie 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych (1 mld zł zasili rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł dotacji wesprze inwestycje w same stacje i punkty ładowania samochodów oraz stacje tankowania wodoru).

W programie „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i  infrastruktury do tankowania wodoru” wnioski o dofinasowanie w formie dotacji będzie można składać od 22 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2025 r. (jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji).

(pp)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj