Praktyczna realizacja Programu Rozwoju Elektromobilności. Autobusy na gaz

0
Autobusy w PKM Tychy; fot. ilustr. ZB
Reklama

Tychy realizują Program Rozwoju Elektromobilności poprzez sukcesywną wymianę taboru komunikacji miejskiej na pojazdy zasilane gazem. W 2024 r. paliwem wszystkich autobusów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach ma być CNG, czyli sprężony gaz ziemny.

W sierpniu 2017 r. Andrzej Dziuba, prezydent Tychów, podpisał w Ministerstwie Rozwoju umowę na dofinansowanie kwotą prawie 100 mln zł netto zakupu nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym. Wartość tego dofinansowania to 75 proc. kosztów projektu pn. „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim”. Chodzi m.in. o kupno ponad 50 nowoczesnych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), 10 mikrobusów zasilanych CNG, 3 trolejbusów. Istotną częścią całego przedsięwzięcia jest przebudowa zaplecza technicznego zajezdni autobusowej Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Realizacja projektu wyceniona została na 164 mln zł brutto. Ponad 118 mln zł z tej kwoty przeznaczone jest dla PKM Tychy, a Tyskie Linie Trolejbusowe dostaną ponad 15 mln zł.

Według danych PKM, w 1959 r. tyska zajezdnia liczyła 25 autobusów. W latach 1999-2006 kupiono partię 21 autobusów zasilanych LPG (mieszaniną propanu i butanu). W 2005 r. wybudowano stację tankowania CNG, a już rok później wprowadzono do eksploatacji 18 autobusów marki Volvo zasilanych sprężonym gazem ziemnym. W latach 2011-2012 kupiono 31 używanych autobusów napędzanych CNG, natomiast w 2015 r. tabor PKM wzbogacił się o 36 nowych autobusów CNG (zakup dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej).

Pod koniec 2017 r. flota PKM Tychy liczyła 137 autobusów, w tym 75 na CNG, co dawało Tychom pozycję krajowego lidera na rynku CNG w komunikacji miejskiej. Planowano wówczas, że w 2021 r. wszystkie autobusy przedsiębiorstwa zasilane będą sprężonym gazem ziemnym. To okazało się nierealne. Cel ten chce się osiągnąć w 2024 r.

A jak sytuacja wygląda obecnie? Według informacji PKM Tychy pod koniec lutego 2020 r. przedsiębiorstwo dysponowało 174 autobusami –   114 z nich (czyli 65,52 proc.) miało silniki na CNG, a pozostałe to pojazdy z silnikami Diesla. (pp)

Reklama

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj