Ruszył nabór wniosków o przyznanie znaku „Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej”

0
Fot. starostwo powiatowe w Pszczynie
Reklama

Znak „Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej” to certyfikat poświadczający najlepszą jakość produktów wytworzonych w powiecie pszczyńskim. Chodzi o jedzenie, naturalne produkty spożywcze oraz rękodzieło wykonane przez lokalnych twórców. Nabór wniosków o przyznanie znaku potrwa do 5 listopada.

Jak informuje starostwo powiatowe w Pszczynie, ruszył nabór wniosków o przyznanie znaku „Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej”. O certyfikat ten mogą starać się osoby fizyczne, podmioty i organizacje, przedsiębiorstwa, rolnicy i pszczelarze dla produktów, lub grup produktów z powiatu pszczyńskiego, przyjaznych środowisku naturalnemu, opartych na tradycjach, powstałych z miejscowych surowców.

Prace nad stworzeniem zasad przyznawania znaku oraz opracowaniem identyfikacji wizualnej trwały od kilkunastu miesięcy. Na wdrożenie lokalnej marki powiat pszczyński uzyskał środki UE i krajowe w ramach projektu „Regionalne produkty – bogactwo pogranicza”, realizowanego wspólnie z czeskim partnerem – MAS Pobeskydí.

Chodzi o wspieranie lokalnej przedsiębiorczości, ludzi zaangażowanych w rozwój regionu oraz promowanie walorów ziemi pszczyńskiej. Koordynatorem przedsięwzięcia jest powiat pszczyński.

– Postanowiliśmy zbudować godło, znak jakości dla produktów cennych lokalnie. Dostrzegamy wyjątkową wartość miejsca, w którym mieszkamy i pracę ludzi, którzy stanowią o sile naszego powiatu. Marka ma się kojarzyć naszym mieszkańcom i turystom z wysokiej jakości produktami. Te produkty to piękne świadectwo aktywności, działalności i pasji naszych mieszkańców – mówił Damian Cieszewski, wicestarosta pszczyński, podczas konferencji prasowej, na której zainaugurowano wdrażanie „Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej”.

Reklama

Wicestarosta dodał, że lokalni producenci z pasją i przekonaniem włączyli się w tworzenie marki, współpracując przy tworzeniu jej zasad, ale również uczestnicząc w Festiwalu Lokalnych Produktów Ziemi Pszczyńskiej oraz innych wydarzeniach.

O tym, czy dany produkt lub grupa produktów otrzyma certyfikat zdecyduje komisja certyfikacyjna, w skład której wchodzą między innymi przedstawiciele Towarzystwa Miłośników Ziemi Pszczyńskiej, Powiatu Pszczyńskiego, a przede wszystkim lokalni twórcy i producenci.

– Chcemy promować ludzi, którzy tutaj tworzą-mieszkańców powiatu pszczyńskiego. Ponieważ to oni sami są marką i wartością, a samo logo i przyznanie certyfikatu ma tylko potwierdzić to, że wytwarzane przez nich produkty są największej jakości i zasługują na to, żeby je zakupić i pokazywać nie tylko w naszym kraju, ale i poza nim – mówił Grzegorz Cempura, przewodniczący komisji certyfikacyjnej i prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Pszczyńskiej.

Logo marki to stylizowana róża pszczyńska, która znajdowała się na różnego rodzaju strojach ludowych, np. zapaskach. To bardzo typowy element haftu, który występuje tylko na ziemi pszczyńskiej. Ten właśnie element zaproponowała znana pszczyńska plastyczka Janina Czeczot-Kiedos, która przez wiele lat była specjalistą w dziedzinie folkloru i twórczości ludowej. Znak został uproszczony, tak aby mógł być wykorzystywany w różnego rodzaju oznaczeniach produktów. Każdy produkt z certyfikatem zostanie oznaczony tym znakiem.

Lokalnych producentów podczas inauguracji marki reprezentowała Anna Mazur, która w Studzienicach uprawia lawendę.

– Własnoręcznie, nie masowo wykonywane produkty z dbałością o nawet najmniejszy szczegół cieszą się coraz większą popularnością wśród mieszkańców ziemi pszczyńskiej. Zapotrzebowanie na lawendę jest bardzo duże, a to za sprawą powiatu pszczyńskiego, który konsekwentnie promował lokalny produkt przez udostępnianie nam stoisk podczas różnych wydarzeń i promocję medialną. Lokalna marka jeszcze zwiększy zainteresowanie lokalnymi produktami w najbliższych latach – mówiła Anna Mazur.

Produkty będą co dwa lata przechodzić proces certyfikacji. W wyjątkowych przypadkach komisja certyfikacyjna może przyznać tzw. markę honorową produktom, które mają istotne znaczenie i są szczególnie związane z powiatem pszczyńskim.

Produkty ze znakiem „Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej”, promowane będą w wydawanych publikacjach oraz podczas wydarzeń kulturalnych i promocyjnych. Powstanie także specjalna strona internetowa.

 

DLAP, (pp)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here