Pociąg Europejski Kolei Śląskich rozpoczął kursowanie w 20. rocznicę wstąpienia Polski do UE

1
Europociąg wyruszył na kolejowy szlak; fot. Koleje Śląskie
Reklama

Dokładnie 1 maja 2004 roku Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Świętując 20. rocznicę tego wydarzenia, 1 maja 2024 roku Pociąg Europejski Kolei Śląskich ze 100 pasażerami na pokładzie wyruszył w swój pierwszy kurs. Pozostanie na torach do końca roku.

Jak poinformował Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich, Pociąg Europejski (w specjalnym efektownym designie) wyruszył w środę 1 maja punktualnie o godzinie 12.54 z Katowic do Cieszyna. -To symboliczny kierunek, bo miasto Cieszyn było przez lata podzielone – na część polską i czechosłowacką. Granica państwowa była na Moście Wolności. Dziś, gdy Polska i Czechy są w UE, na moście tym nie ma już kontroli celnych, a miasto stało się ponownie jednym organizmem, będącym dowodem na to, że wspólnota europejska naprawdę łączy nie tylko państwa, ale przede wszystkim ludzi. A poza tym 1 maja właśnie w Cieszynie zorganizowano Piknik Europejski z wieloma atrakcjami (m.in. kultowym festiwalem „Kino na granicy”). Na imprezę tę zapraszali: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce i Czechach oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i Koleje Śląskie.

W bezpłatne bilety uprawniające do podróżowania 1 maja europociągiem można się było zaopatrzyć w Punkcie Obsługi Pasażera Kolei Śląskich na katowickim dworcu kolejowym. Wszystkie 100 biletów szybko rozdano.

– Aby dostrzec, jak bardzo zmieniła się Polska w ciągu ostatnich 20 lat, wystarczy spojrzeć na krajobraz naszych małych ojczyzn – mówi Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. – Dziś nasze miasta wyglądają zupełnie inaczej niż w maju 2004 roku, gdy przyjmowano nas do europejskiej rodziny. Wspólnym mianownikiem jest nowoczesność, świetna infrastruktura drogowa, znakomicie rozwijająca się gospodarka, a co za tym idzie – konkurencyjność. Przykładem jest nasz region – województwo śląskie, lokujące się w pierwszej dziesiątce najatrakcyjniejszych ośrodków w Europie. Stworzyliśmy miejsce atrakcyjne dla inwestorów, stopniowo odchodzimy od stereotypu nakreślonego przez przemysł ciężki, wykorzystując jego dziedzictwo na rzecz nowoczesnych, przyjaznych środowisku technologii. W ciągu dwóch dekad dzięki unijnemu wsparciu zrealizowaliśmy 13 tys. projektów na kwotę blisko 44,5 mld zł. I co ważne, najlepsze wciąż jest przed nami, bo aktualna perspektywa to 5,14 mld euro – środki największe w historii województwa. To szansa dla nas, ale także dla kolejnych pokoleń. Jednak bez unijnej wspólnoty, nie byłoby to możliwe – stwierdził marszałek Chełstowski.

Prezes Kolei Śląskich (pierwszy z lewej) i obsługa europociągu; fot. Koleje Śląskie

Koleje Śląskie, których właścicielem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, także rozwijają się dzięki środkom unijnym. Tylko w programie Fundusze Europejskie dla Województwa Śląskiego 2021 – 2027 znalazły się dwie duże inwestycje – jedna w infrastrukturę techniczną, druga w nowoczesny tabor. Do rozbudowy i doposażenia zaplecza technicznego Kolei Śląskich Unia Europejska dopłaci, jak słyszymy, prawie 50 mln zł, a udział środków unijnych w zakupie przez Urząd Marszałkowski nowego taboru dla spółki KŚ wynosi ponad 652 mln zł.

Reklama

– Dzięki tym środkom konsekwentnie rozwijamy spółkę, która jest bardzo ważna dla mieszkańców regionu – mówi Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich. – Jeżdżą oni coraz bardziej komfortowymi składami, a my mamy możliwość rozwijania siatki połączeń. Koleje Śląskie stały się dobrym i stabilnym pracodawcą. Okazjonalne składy to zresztą nasza specjalność. Po śląskich torach jeździły już pociągi: Korfanty, Powstaniec, Mistrzowie Sportu i Niebo nad Beskidami. Teraz mamy Pociąg Europejski, który wygląda naprawdę imponująco. Zapraszamy na pokład!

– Łącznie z obecną perspektywą finansową Unia Europejska dofinansowała 57 sztuk taboru kolejowego zakupionego przez województwo śląskie w kwocie 1 017 518 000 zł – dodaje Bartłomiej Wnuk, rzecznik KŚ.

(pp)

 

Reklama

1 KOMENTARZ

  1. ….dobry pomysł z tymi „design’em na „elewacjach bocznych” składów Kolei Śląskich. Jeden z takich utrwaliłem na swych fotkach, podczas obchodów rocznicy Powstań Górnośląskich, w tym „Pociąg Korfantego”, ale nie ten oryginalny….., z czasów III Powstania…..
    Szkoda, że nie są reklamowane w ten sposób imprezy Muzyki Rock’owej w „Spodku”, co wcale nie znaczy, że Rock and Roll „nie żyje”. Jest odwrotnie i ma się dobrze……
    No co…,
    „…I’m on the highway to hell
    On the highway to hell
    Highway to hell
    I’m on the highway to hell
    No stop signs
    Speed limit
    Nobody’s gonna slow me down.”…
    No, proszę to zagrać, np. na flecie prostym…..
    Może rzeczywiście, „za dużo” powiedziałem…Potem znów będzie więcej „wariatów na drodze” w najbliższy weekend, bo teks wezmą za bardzo „na serio”……
    To niech będzie:
    „I’m on the highway to hell
    On the highway to hell
    Highway to hell
    I’m on the highway to hell
    No stop signs
    Speed limit
    Nobody’s gonna slow me down….”
    No to inaczej:
    „he lunatics are on the polish roads….” by Pink Floyd, Brain Damage, from LP „The Dark Side Of The Moon” ( 1973 )…I tu sprostowanie od regionalnego portalu „Prima Aprilis Przez Cały Rok”…..: cytowany Floyd’owski tekst nie jest oryginalny, tylko dostosowany do współczesnych warunków na polskich drogach, he he he he he……
    To może coś prostszego, to niech będzie: „…Long Live Rock and Roll…, The endless River, Forever and Ever…….”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj