Kiedy trzeba skorygować podatek od nieruchomości i jak to zrobić?

0
Reklama

Błędnie wyliczony podatek od nieruchomości oraz zmiany mające wpływ na wysokość opodatkowania wymagają złożenia korekty w urzędzie miasta lub gminy. Sprawdź, jakie okoliczności wymagają skorygowania wysokości podatku i jak zrobić to w praktyce.

Podatek do zmiany – kiedy trzeba skorygować podatek od nieruchomości?

Podatek od nieruchomości wyliczany jest z góry na cały rok. W przypadku osób fizycznych wymiar daniny oblicza gmina. Z kolei osoby prawnej i jednostki organizacyjne, w tym spółki niemające osobowości prawnej, samodzielnie wyliczają należny podatek na początku każdego roku.

Podatek trzeba skorygować przede wszystkim wtedy, gdy pierwotne wyliczenia okazały się błędne. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy właściciel domu lub mieszkania podał nieprawidłowe dane dotyczące powierzchni użytkowej lub źle podzielił obiekt na wysokości kondygnacji. W przypadku osób prawnych błędem może być zastosowanie złej stawki podatku. Należy bowiem pamiętać, że stawki podatku od nieruchomości mogą się zmieniać każdego roku – ostateczną decyzję podejmują władze gminy.

Korektę trzeba złożyć także wtedy, gdy zaistnieją okoliczności powodujące zmianę wysokości opodatkowania. Taka sytuacja ma miejsce m.in. przy zmianie przeznaczenia nieruchomości z prywatnej na użytkowaną w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Inny przypadek to utrata prawa do zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Jak skorygować podatek od nieruchomości?

W przypadku osób prawnych korekta podatku od nieruchomości składana jest w deklaracji DN-1. Osoby fizyczne natomiast wypełniają i przekazują do urzędu informację IN-1. To te same dokumenty, które składa się przy zgłaszaniu nieruchomości do opodatkowania. W formularzu należy jednak zaznaczyć, że jest to korekta.

Reklama

Na złożenie dokumentów masz 14 dni, licząc od zaistnienia okoliczności powodujących zmianę wysokości opodatkowania. Jeśli korekta wynika z popełnionych błędów, należy ją złożyć niezwłocznie po ich wykryciu.

Korekta przy sprzedaży nieruchomości

Zbycie nieruchomości wymaga ponownego złożenia informacji IN-1 lub deklaracji DN-1. W tym wypadku również obowiązuje termin 14 dni. Złożenie korekty przy sprzedaży domu, lokalu lub działki może wiązać się z powstaniem nadpłaty podatku. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, gdy właściciel nieruchomości opłacił całą należność na rok z góry. Nadpłatę można zaliczyć na poczet przyszłych należności obowiązujących w tej samej gminie. Środki te można też odzyskać, składając odpowiedni wniosek z numerem konta do zwrotu.

Ile lat wstecz można skorygować podatek?

Korektę podatku od nieruchomości można złożyć do 5 lat wstecz. Termin ten liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W praktyce korekta podatku to nie tylko konieczność uregulowania zobowiązań wobec urzędu, ale też możliwość odzyskania nadpłat. Szczególnie wysokie bywają one wśród przedsiębiorców, którzy z różnych przyczyn przez lata opłacali podatek w zawyżonej wysokości.

Informację IN-1 lub deklarację DN-1 można złożyć w urzędzie w formie papierowej lub wysłać za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Przy czym wysyłka online wymaga posiadania Profilu Zaufanego, podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej (osoby prawne).

Artykuł sponsorowany

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj