Na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług fulfillmentu?

0
Reklama

Zarządzanie procesami logistycznymi to jedno z najpoważniejszych (i najbardziej kosztownych) wyzwań związanych z prowadzeniem e-sklepu. Trudno się zatem dziwić, że wielu właścicieli — zarówno tych, którzy dopiero wchodzą na rynek, jak i tych, którzy każdego dnia realizują tysiące zamówień — decyduje się na outsourcing struktur logistycznych i skorzystanie z usługi fulfillmentu. Jak wybrać operatora logistycznego, który naprawdę pomoże Twojej firmie rozwinąć skrzydła?

Na czym polega fulfillment?

W dużym skrócie — fulfillment to model outsourcingu procesów logistycznych, w którym zewnętrzna firma (operator logistyczny) bierze na siebie wszystkie obowiązki związane z obsługą towarów i zamówień sklepu internetowego. Czołowi operatorzy, na przykład Omnipack, realizują usługę fulfillmentu w formule „od A do Z” – opiekując się zamówieniami na każdym ich etapie.

Dla właścicieli e-sklepów fulfillment to nie tylko sposób na to, aby zaoszczędzić czas (który jest przecież bezcenny — niezależnie na jaką skalę prowadzimy działalność) i pieniądze. To także możliwość skorzystania z całego zaplecza magazynowego, logistycznego know-how oraz sieci biznesowych kontaktów, jakimi może pochwalić się dany operator. Wybór odpowiedniego partnera logistycznego może znacząco przyspieszyć rozwój Twojej firmy — i dlatego warto dokonać go mądrze!

Jak wybrać dostawcę usług fulfillmentu?

Analiza kosztów

Nie istnieje chyba biznesowa decyzja, która nie wymagałaby starannie przeprowadzonej analizy kosztów. Tak też jest w przypadku poszukiwań partnera logistycznego. Analizując każdą z dostępnych na rynku ofert warto zadać sobie kilka pytań:

  • Czy dany operator uwzględnia w kosztach fulfillmentu zmieniające się potrzeby sklepu (związane np. z sezonowymi wahaniami popytu czy rozwojem działalności)?
  • Czy jest otwarty na negocjacje cen przy wzroście ilości obsługiwanych zamówień?
  • Jak wygląda współpraca operatora z firmami kurierskimi i spedycyjnymi — czy możemy liczyć na skorzystanie z „efektu skali” i preferencyjne stawki?
  • Jak dany operator podchodzi do rozliczania nieprzewidzianych wydatków?
  • Czy procesy przywracania zwróconym produktom ich oryginalnej jakości wiążą się z dodatkowymi kosztami?
  • Czy operator oferuje możliwość zakupienia usług dodatkowych?

Podstawową zasadą analizy kosztów w logistyce jest, aby myśleć o wydatkach długofalowo — i w nieco szerszej perspektywie. Współpraca z zewnętrznym operatorem w modelu fulfillmentu może pozwolić zaoszczędzić nawet 30% na kosztach logistyki Twojego e-commerce.

Reklama

Kompleksowość usług

Powiedzieliśmy, że fulfillment to usługa „od A do Z”. Jednak szukając idealnego partnera logistycznego, powinniśmy rozglądać się za operatorem oferującym “coś więcej”. Dla przykładu — wspomniana już firma Omnipack proponuje, poza standardowym pakietem usług logistycznych: wsparcie w realizacji brandingu opakowań, obsługę sprzedaży na marketplace’ach czy wsparcie celno-podatkowe.

Więcej o tym, co tak naprawdę kryje się pod hasłem „fulfillment” przeczytasz na https://omnipack.com/pl/fulfillment.

Skalowalność i elastyczność

Jednym z powodów, które czynią outsourcing logistyki tak atrakcyjnym dla rozwijających się biznesów jest to, że ułatwia on skalowanie. Co to oznacza? Wraz z rozwojem działalności niemal każdy sklep potrzebuje:

  • większej przestrzeni magazynowej;
  • liczniejszego personelu;
  • bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

Dla rosnącego dopiero sklepu online mogą to być ogromne wydatki. Dobry partner logistyczny będzie gotowy na wzrost liczby obsługiwanych zamówień — czy to na stałe, czy tylko okresowo. A przy okazji — będzie utrzymywał wysoki poziom obsługi zamówień niezależnie od skali.

Tego, z jakich rozwiązań — zarówno przy obsłudze małych, jak i większych sklepów — korzysta Omnipack, dowiesz się na https://omnipack.com/pl/blog/czym-jest-fulfillment-tajemnica-najlepszych-ecommerce.

Doświadczenie i reputacja na rynku

Na koniec zostawiliśmy to, co dla każdego przedsiębiorcy jest chyba oczywistością. Przy wyborze partnera biznesowego — zwłaszcza takiego, któremu powierzymy całą logistykę naszego sklepu — warto wziąć pod uwagę doświadczenie i reputację danego operatora. Sprawdźmy jego portfolio, zwracając uwagę przede wszystkim na to, czy pracował on już z firmami z naszej niszy. Przeanalizujmy jego case studies i, być może, zasięgnijmy opinii innych przedsiębiorców — innymi słowy, dowiedzmy się jak naprawdę wygląda współpraca z interesującym nas operatorem logistycznym.

Artykuł sponsorowany

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj