Poradnik dla klientów e-sklepów: jak postępować w przypadku problemów z dostawą i reklamacji

0
Reklama

Polacy zakochali się w zakupach internetowych, na co z pewnością wpływ z pewnością miała pandemia, jednak e-zwyczaje utrzymują się do teraz. Wartość branży e-commerce wzrosła do około 100 miliardów złotych. Efektywne kupowanie w sieci nie byłoby możliwe bez sprawnych usług kurierskich. Każdego dnia do polskich odbiorców dociera blisko 2 miliony paczek. Chociaż dotyczy to absolutnej mniejszości, część z nich jest uszkodzona. Pewien odsetek zamówień w ogóle nie trafia do adresatów. Jak postępować w przypadku problemów z dostawą przesyłki?

Czy warto reklamować przesyłkę, jeżeli nie dotarła przewidywanym dniu doręczenia?

Większość standardowych przesyłek dociera do swoich adresatów w ciągu 1-2 dni roboczych. Zdarza się, że przewoźnicy są mocno obciążeni i czas dostawy może się wydłużyć, nawet jeśli klient otrzymał wcześniej komunikat o przewidywanej dacie doręczenia paczki. Czy należy wówczas reklamować usługę?

Niekoniecznie. W takiej sytuacji paczka prawdopodobnie dotrze do adresata kolejnego dnia roboczego. Kurierzy bywają mocno obciążeni zwłaszcza w gorących okresach przedświątecznych lub w okolicach Black Friday. Opóźnienia są czymś rzadkim, ale naturalnym. Z tego powodu warto poczekać jeszcze jeden dzień. Niecierpliwi klienci mają do dyspozycji śledzenie przesyłek dostępne na stronie przewoźnika lub serwisu wysyłkowego. Dzięki temu można dokładnie zorientować się, jaki jest status zamówienia.

Jak reklamować przesyłkę, która nie dotarła do odbiorcy?

Minął następny dzień roboczy, a przesyłka po raz kolejny nie dotarła do adresata? W takim przypadku warto w pierwszej kolejności skontaktować się ze sprzedawcą, ponieważ to on jest nadawcą przesyłki i jemu przysługuje ewentualne prawo do reklamacji. Sklep internetowy powinien wyjaśnić tę sprawę z przewoźnikiem, a następnie zwrócić się do odbiorcy z rzetelną informacją.

Jeśli przesyłka została zgubiona, nadawca musi dokonać reklamacji, chyba że zrzeknie się tego prawa na rzecz odbiorcy. Droga reklamacji zależy od danego przewoźnika. Zazwyczaj należy jej dokonać w ciągu maksymalnie 14 dni za pośrednictwem odpowiedniego formularza, który powinien być dostępny na stronie firmy kurierskiej. Przewoźnik ma na rozpatrzenie reklamacji 30 dni, jednak w praktyce dzieje się to szybciej. Później klient może liczyć na rekompensatę, pod warunkiem że udowodni wartość przesyłki, na przykład w postaci faktury VAT.

Reklama

Co w przypadku, jeśli paczka była po prostu opóźniona? W takiej sytuacji konsumentom również przysługuje odszkodowanie. Jego maksymalna wartość nie jest wysoka, bo wynosi dwukrotność ceny usługi.

Jak reklamować uszkodzoną przesyłkę?

Podobnie wygląda kwestia reklamowania uszkodzonej przesyłki. Jeśli opakowanie na to wskazuje, najlepiej w ogóle nie odbierać jej od kuriera. W przypadku, gdy zawartość okaże się uszkodzona po otwarciu paczki, należy jak najszybciej dokonać reklamacji. Przyda się również dokładna dokumentacja zdjęciowa uszkodzeń. W tym przypadku obowiązek reklamacji również spoczywa na nadawcy, ale może on się go zrzec na rzecz odbiorcy.

Więcej ciekawych porad dotyczących usług kurierskich można znaleźć na stronie Sendit – sprawdzonego serwisu wysyłkowego: https://www.sendit.pl/blog.

MATERIAŁ PARTNERA

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj