Znaki, że Twój DPF wymaga czyszczenia. Jak rozpoznać problemy z filtrem cząstek stałych?

0
Reklama

Filtr cząstek stałych DPF/FAP to jeden z najbardziej kłopotliwych podzespołów we współczesnych samochodach. Filtr DPF zapycha się w trakcie eksploatacji auta (zwłaszcza miejskiej), przez co powoduje szereg problemów technicznych z samochodem. Na szczęście w naszym kraju znaleziono skuteczny lek na ten problem – to profesjonalna regeneracja DPF (czyszczenie filtra DPF), która pozwala przywrócić mu do 99 procent sprawności.

Założenia konstruktorów filtrów cząstek stałych były inne. Filtry miały się samodzielnie oczyszczać w trakcie eksploatacji, dzięki regeneracji pasywnej i aktywnej. Miały też (z wyjątkiem FAP) służyć przez cały okres eksploatacji auta. Praktyka pokazała, że założenia te były błędne, a filtry bardzo często ulegają awariom. Jak rozpoznać, że filtr cząstek stałych wymaga interwencji specjalisty?

Wolniejsza reakcja na przyspieszenie — sygnał, że DPF może być zanieczyszczony

Utrata mocy przez silnik i gorsze przyspieszenie – to jeden z pierwszych objawów zapchanego DPF w samochodzie. Mogą pojawić się również problemy z uruchamianiem jednostki napędowej.

Zwiększone zużycie paliwa — jak oszczędzać na kosztach dzięki regularnemu czyszczeniu DPF?

Mniejsza moc silnika sprawia, że kierowca coraz silniej naciska pedał gazu, a układ wtryskowy tłoczy coraz więcej paliwa do silnika.

Drugi powód większego spalania to wielokrotne aktywowanie przez sterownik silnika wypalania aktywnego. Większe spalanie polega na zwiększeniu wtrysku paliwa i zwiększeniu obrotów silnika (a także uruchomieniu dodatkowych elementów wyposażenia auta, np. ogrzewania tylnej szyby).

Reklama

Spadek mocy silnika — dlaczego zanieczyszczony DPF wpływa na wydajność pojazdu?

Sprawny silnik, pracujący w optymalnych warunkach, potrzebuje odpowiedniego dopływu powietrza i sprawnego usuwania spalin przez układ wydechowy. Kiedy filtr cząstek stałych jest zapchany przez sadzę, gazy wylotowe nie mogą opuścić silnika w odpowiednio szybko. Przez to auto traci moc i ma problem z przyspieszaniem. Dodatkowo w układzie powstaje ciśnienie zwrotne, które fatalnie wpływa na trwałość turbosprężarki. Może to doprowadzić do jej rozszczelnienia i wycieków oleju.

Check Engine Light (kontrolka awarii silnika) — dlaczego warto zareagować na sygnał z tablicy rozdzielczej?

Zapalona kontrolka Check Engine to jeden z objawów zapchanego filtra cząstek stałych. Stopień zapchania filtra DPF jest kontrolowany przez czujnik ciśnienia różnicowego. Kiedy wykryje on niedrożność, powoduje zapalenie kontrolki. Oczywiście, zapalona kontrolka check engine może być oznaką także innych problemów.

Warto jak najszybciej odczytać kod zapisanego błędu w pamięci sterownika silnika, za pomocą odpowiedniego urządzenia podłączanego do złącza OBD2 (w warsztacie albo samodzielnie).

Wibracje lub hałas podczas jazdy — jakie są objawy problemów z DPF?

We wnętrzu filtra cząstek stałych znajdują się miniaturowe kanaliki z otworkami. Otworki te są zapychane przed osadzającą się na nich sadzę, która powinna być wypalona w trakcie szybkiej jazdy samochodem (kiedy temperatura spalin wzrasta). Jeśli się to nie uda, sadza utrudnia przepływ gazów spalinowych. Zwiększone ciśnienie spalin wywołuje szereg hałasów (przede wszystkim szumów o różnym natężeniu) oraz wibracji.

Gdzie wyczyścić DPF?

Warto wybrać dobrą firmę regenerującą, która ma odpowiedni sprzęt do czyszczenia filtra cząstek stałych. Przykładem może być serwis AutoTiger ze Świecia, mająca swoją siedzibę przy ulicy Wojska Polskiego 64. Czyszczenie DPF https://autotiger.pl/oferta/czyszczenie-dpf w AutoTiger przeprowadzane jest za pomocą najskuteczniejszej metody – mycia zdemontowanego filtra cząstek stałych w specjalnej maszynie, za pomocą wody i środków czyszczących. Metoda hydrodynamiczna przywraca do 99 proc. sprawności filtra, a jej koszt – to ułamek ceny nowego filtra DPF.

Artykuł sponsorowany

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj