Dlaczego DPF filtr cząstek stałych jest potrzebny w aucie?

0
Reklama

Filtr cząstek stałych znajduje się na wyposażeniu każdego pojazdu z silnikiem diesla, wyprodukowanego po 2004 roku. Utrzymywanie go w dobrej kondycji jest kluczowe dla zachowania bezawaryjnego i sprawnego samochodu. Sprawdź, czym tak właściwie jest filtr DPF i do czego służy.

Co to jest filtr DPF?

Filtr DPF, to inaczej filtr cząstek stałych (ang. Diesel Particulate Filter), który montuje się w samochodach z silnikiem diesla. Jego rolą jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji znajdujących się w spalinach samochodowych. Od 2004 filtry DPF muszą być obowiązkowo montowane w silnikach typu Diesel, o samoczynnym zapłonie. Przepisy te zostały wprowadzone po utworzeniu nowych norm emisji w Unii Europejskiej, dotyczących samochodów o masie całkowitej do 3,5 tony.

Filtr DPF jest zlokalizowany w układzie wydechowym silnika, zazwyczaj pomiędzy katalizatorem i tłumikiem. Choć w jego nazwie pojawia się termin „Diesel”, to w rzeczywistości filtr ten można znaleźć również w samochodach z silnikami benzynowymi. W tym wypadku, choć filtr spełnia dokładnie tę samą rolę, nazywany jest GPF-em.

Jak działa filtr DPF?

Filtr DPF ogranicza emisję szkodliwych substancji z paliwa na kilka różnych sposobów. Podczas każdego z nich z gazów spalinowych usuwane są aerozole atmosferyczne, zawierające m.in. niebezpieczne azotany i siarczany. Filtry mają trzy różne tryby oczyszczania — regenerację pasywną, aktywną i wymuszoną.

Regeneracja pasywna polega na usunięciu powstałej sadzy bez większej ingerencji pozostałych komponentów silnika. Regeneracja aktywna jest już nieco bardziej skomplikowanym procesem, ponieważ wymaga rozpoczęcia oczyszczania przez sterownik silnika. Dzięki sterownikowi spaliny uzyskują wyższą temperaturę oraz dodatkowy dotrysk paliwa. Kierowca może rozpoznać regenerację pasywną z kabiny, ponieważ wyraźnie zmienia się wtedy dźwięk silnika.

Reklama

Dlaczego DPF się zapycha?

Istnieje kilka przyczyn zapychania się filtra DPF. Jedną z głównych przyczyn jest jednak nieodpowiednia eksploatacja pojazdów posiadających taki filtr. Samochody z silnikiem diesla nie powinny odbywać jedynie krótkich tras, ponieważ silnik nie jest w stanie osiągnąć odpowiedniej temperatury. Regularne używanie pojazdów z filtrem DPF na krótkich odcinkach to najczęstszy powód zapychania się filtra.

Innym powodem może być również zbyt gwałtowne przyspieszanie na niskich obrotach silnika. Wtedy pojawia się ryzyko przedostania się niespalonego paliwa do układu wydechowego. Przyczynę zapchanego filtra łatwo zdiagnozują eksperci w renomowanym warsztacie zajmującym się czyszczeniem filtrów DPF w Oleśnicy.

Jak wykryć zapchany filtr DPF?

Nie każdy jest w stanie od razu wykryć zapchany DPF, dlatego warto zapoznać się z najczęstszymi oznakami. Pierwszą nieprawidłowością związaną z zanieczyszczonym DPF-em jest mniejsza wydolność silnika oraz problemy z jego uruchomieniem. Zauważalne będzie również zwiększone spalanie oraz ciemny dym wydostający się z wydechu. W przypadku trudności ze zdiagnozowaniem zapchanego filtra warto udać się na czyszczenie DPF w Namysłowie.

Jak dbać o filtr DPF w samochodzie?

O filtr cząstek stałych tak jak o każdy inny element w samochodzie należy regularnie dbać. Przede wszystkim warto zadbać o zmianę nawyków i unikanie jazdy na krótkich dystansach oraz gwałtownych zmian prędkości. Istotne jest również ograniczenie do minimum gwałtownego przyspieszania na niskich obrotach silnika. Dla zachowania dobrej kondycji DPF kierowca powinien utrzymywać stałe obroty silnika i prędkość, które pozwalają silnikowi osiągnąć właściwą temperaturę. Zachowania te pomagają wydalić filtrowi nagromadzoną sadzę i zachować właściwości fabryczne przez długi okres.

Jakie są skutki zapchania filtra DPF?

Z powodu zapchanego filtra DPF mogą wystąpić problemy z rozruchem silnika, a co za tym idzie odczuwalna może być zmniejszona wydolność silnika. Do najczęstszych objawów zapchanego filtra DPF należą: zmniejszona wydolność silnika, większe zużycie paliwa, problemy z uruchamianiem silnika, czarny dym, większe spalanie czy awaria turbosprężarki. Jeżeli zauważysz w swoim samochodzie którykolwiek z tych objawów — zgłoś się do nas, a wykonamy czyszczenie DPF w Namysłowie, przywracając żywotność i właściwości fabryczne filtra cząstek stałych!

Jak wyczyścić zapchany filtr DPF?

Zapchany filtr DPF wymaga szybkiej reakcji właściciela pojazdu oraz odwiedzenia serwisu samochodowego. Mechanik usunie wszelkie nagromadzone osady, bez naruszania integralnych części filtra. Najczęściej odbywa się to przy wykorzystaniu mocnego strumienia wody wymieszanej ze środkiem czyszczącym. Dzięki temu kanały filtra mogą skutecznie oczyścić się z wszelkich zabrudzeń, co pozwala uniknąć konieczności wymiany filtra na nowy.

Samochód z niesprawnym filtrem DPF należy jak najszybciej oddać pod opiekę renomowanego serwisu, takiego jak Auto Mix S.C., który wykona profesjonalny proces czyszczenia filtra DPF. W ten sposób żywotność filtra zostanie znacznie przedłużona i pozwoli użytkować daną część przez wiele lat.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj