Kiedy rowerem z Tychów do Bierunia?

3
Porozumienie podpisali: Maciej Gramatyka, pełniący obowiązki prezydenta Tychów i Krystian Grzesica, burmistrz Bierunia; fot. UM Tychy
Reklama

W poniedziałek 12 lutego w Urzędzie Miasta Tychy Maciej Gramatyka, pełniący funkcję prezydenta Tychów i Krystian Grzesica, burmistrz Bierunia podpisali porozumienie w sprawie rozbudowy ulicy Oświęcimskiej i budowy trasy rowerowej z Tychów do Bierunia.

Jak informuje Urząd Miasta Tychy, podpisany dokument umożliwi sprawną realizację projektu – w szczególności określa funkcje, jakie dana gmina będzie w tym zadaniu pełnić, reguluje sytuację prawną związaną z własnością terenu, na którym realizowana będzie inwestycja, a finalnie pozwoli starać się o pozyskanie środków zewnętrznych.

– Porozumienie kończy etap prac projektowych, umożliwia nam niezwłoczne wystąpienie o uzyskanie decyzji administracyjnej, która pozwoli nam zacząć prace budowlane. Wierzę w to, że uda się pozyskać na ten cel środki z programu mobilności, a to umożliwi nam, wybudowanie trasy w latach 2025-27 – wyjaśnia Arkadiusz Bąk, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

Inwestycja, której dotyczy porozumienie obejmuje rozbudowę odcinka ul. Oświęcimskiej, od ul. Serdecznej w Tychach, do ul. Homera w Bieruniu.

Inwestycja, której dotyczy porozumienie obejmuje rozbudowę odcinka ul. Oświęcimskiej, od ul. Serdecznej w Tychach, do ul. Homera w Bieruniu. Wzdłuż całego odcinka, po południowej stronie, powstanie asfaltowa dwukierunkowa trasa rowerowa wraz z ciągiem pieszym o łącznej szerokości minimum 3,5 m. Przebudowane zostaną: kanalizacja, kanały technologiczne, sieci teletechniczne i energetyczne oraz zmontowane zostanie oświetlenie. Nowy szlak dla jednośladów stanowić będzie cenne ogniwo w sieci połączeń wchodzących w skład Regionalnych Tras Rowerowych Województwa Śląskiego.

Urząd Miasta Tychy informuje, że nowa droga dla rowerów budowana będzie zgodnie z obowiązującą regionalną polityką rowerową, dlatego konieczna jest również przebudowa kluczowych odcinków drogowych i skrzyżowań, w tym m.in. skrzyżowania ulicy Oświęcimskiej z ul. Świerczyniecką, gdzie zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna, powstaną przejścia dla pieszych oraz niezbędne ciągi piesze i rowerowe na wlotach bocznych. W ramach planowanych działań wybudowane zostaną m.in. nowe zatoki autobusowe dla przystanków: „Tychy Droga do Świerczyńca”, „Bieruń Osiedle Wygoda”, oraz „Tychy Osiedle Homera” i Bieruń Osiedle Homera”.

Reklama

Zgodnie z porozumieniem partnerem wiodącym jest gmina Tychy, która z chwilą podpisania porozumienia będzie mogła reprezentować strony w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji oraz wnioskowania o dofinansowanie.

Jak informuje gmina Tychy, przy założeniu, że uda się pozyskać środki zewnętrzne, realizację inwestycji przewiduje się na lata 2025-2027. Szacunkowy koszt to prawie 35,5 miliona złotych, z czego wydatek Tychów to prawie 31 milionów złotych, a Bierunia ponad 4,5 miliona złotych.

– Nikogo nie trzeba przekonywać, że taka inwestycja ma ogromne znaczenie. W Tychach ścieżki rowerowe są traktowane priorytetowo w zasadzie od momentu powstania miasta, czas prezydentury Andrzeja Dziuby był kontynuacją inwestycji w tym obszarze – mówi Maciej Gramatyka, pełniący funkcję prezydenta Tychów.

– To istotny projekt z punktu widzenia transportu publicznego. Cały czas zachęcamy mieszkańców, by zostawiali samochody, korzystali z komunikacji publicznej czy też rowerowej. Za moment uruchomimy Metrorower z wieloma stacjami i tak naprawdę mam nadzieję, że idea roweru metropolitalnego spowoduje, że więcej osób będzie korzystać z tego środka transportu – nie tylko rekreacyjnie, ale też na co dzień, w swojej drodze do pracy. Wierzę, że to zadanie szybko zostanie zrealizowane – tym bardziej, że środki unijne dają nam taką szansę. Dzięki tej inwestycji, zyskają zarówno ci, którzy korzystają z roweru rekreacyjnie jak ci, którzy dojeżdżają do pracy w strefie – dodaje Maciej Gramatyka.

– Bieruń czeka na to połączenie od lat. Trasa zapewni bezpieczne połączenie między naszymi miastami i każdy – niezależnie od wieku będzie mógł poruszać się tą ścieżką komfortowo. Pozwoli to także na wzajemne korzystanie z infrastruktury – mówi Krystian Grzesica, burmistrz Bierunia. – Temat przebudowy ulicy Oświęcimskiej wraz z przebudową skrzyżowań jest również istotny dla pracodawców i pracowników – bardzo dużo ludzi dojeżdża do zakładów, które są w okolicach ulicy Oświęcimskiej, Fiata czy strefy ekonomicznej.

W spotkaniu, podczas którego podpisano porozumienie, uczestniczył także Andrzej Dziuba, senator, były prezydent Tychów, który był jednym z inicjatorów powstania rowerowego połączenia z Bieruniem.

(JJ)

Reklama

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj