Koleje Śląskie dostaną nowe pociągi

0
Po podpisaniu umowy; fot. Andrzej Grygiel/UMWS
Reklama

W siedzibie Kolei Śląskich w Katowicach podpisano umowę na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych na kwotę ponad 127 mln zł. W perspektywie kolejne zakupy taboru.

Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, umowa podpisana 23 sierpnia dotyczy zakupu trzech nowych pociągów – czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (opcjonalnie ich liczba może wzrosnąć do 5), które mają być dostarczone do regionalnego przewoźnika w 2025 roku – oraz świadczenia usług serwisowych, dostawy pakietu naprawczego, przeprowadzenie szkoleń. Składy będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h i znajdzie się w nich 186 miejsc siedzących. Wartość umowy to ok. 127,5 mln zł, a większość środków pochodzi z budżetu województwa.

W podpisaniu umowy z wykonawcą uczestniczyli marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski, przewodniczący sejmiku prof. Marek Gzik, radni sejmiku Renata Caban i Marek Bieniek oraz prezes Kolei Śląskich Patryk Świrski. Obecny był także Zbigniew Konieczek, prezes Newag SA.

– Rozwój transportu kolejowego w województwie śląskim jest naszym priorytetem i cieszę się, że stawiamy kolejny krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji – mówił marszałek Jakub Chełstowski. – W tym roku dofinansowanie dla Kolei Śląskich to blisko 370 mln zł, a ten kontrakt opiewający na 127,5 mln zł pozwoli zakupić nowy tabor i wzmocnić konkurencyjność i jakość świadczonych przez przewoźnika usług. To środki pochodzące z budżetu województwa i ważny krok w stronę rozwoju transportu kolejowego. Przygotowujemy także duży projekt z udziałem środków unijnych i zakup kolejnych składów, które pozwolą zapewnić mieszkańcom i turystom jeszcze lepsza ofertę.

– Zakup i systematyczna wymiana taboru Kolei Śląskich przyczynią się do podniesienia jakości, bezpieczeństwa i komfortu podróży – tłumaczył prof. Marek Gzik, przewodniczący sejmiku. – Chcemy się rozwijać i w perspektywie najbliższych lat nie tylko inwestować w nowoczesny i funkcjonalny tabor, ale także rozbudować infrastrukturę i siatkę połączeń, by mieszkańcy województwa śląskiego mieli coraz lepszą ofertę ze strony regionalnego przewoźnika.

Reklama

– To historyczna chwila dla Kolei Śląskich, ostatnie dostawy taboru zrealizowaliśmy w 2020 roku, a nasze potrzeby w tym zakresie ciągle rosną – podkreślał Paweł Świrski, prezes Kolei Śląskich. – Nowy tabor to gwarancja lepszej jakości usług. Jesteśmy po to, by dostosować tę ofertę do potrzeb mieszkańców i odwiedzających region. To będą nowoczesne, funkcjonalne składy.

Zwiększenie dostępności taboru pozwoli na rozwój siatki połączeń oraz płynną wymianę pojazdów EN57 AKŚ, których czas eksploatacji powoli się kończy. Dzięki nowym zakupom będzie możliwe lepsze przygotowanie oferty przewozowej i optymalne dostosowanie wielkości składu do zapotrzebowania podróżnych.

To dopiero, jak słyszymy, początek inwestycji w tym zakresie. Na lata 2024 i 2025 planowane jest dokapitalizowanie spółki Koleje Śląskie z przeznaczeniem tych środków na zakup taboru kolejowego: w roku 2024 będzie to 20 mln zł, a w roku 2025 – 70 mln zł. Zakup taboru ma być istotnym przedsięwzięciem realizowanym w ramach nowej perspektywy unijnego finansowania.

(pp)

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj