Jak zaprojektować czytelny sklep internetowy. Podstawy UX

0
jak wybrac agencje interaktywna do tworzenia sklepu internetowego
Reklama

Sam projekt graficzny oraz warstwa wizualna to mocna podstawa do zachęcenia użytkownika by zagłębił się z ofertą naszego sklepu. Niewątpliwie dobrze zaprojektowany sklep, tematyczne i wysokiej jakości zdjęcia to jest niepisana i podstawowa zasada panująca w branży e-commerce jeżeli mówimy o wysokiej sprzedaży i osiąganiu rezultatów dla sklepu internetowego.

Czy poza projektem warto zwrócić uwagę na inne aspekty? Dlaczego warto przyjrzeć się również technicznemu aspektowi tworzenia sklepu i zastanowić nad architekturą oraz logice poruszania po sklepie? Czym jest konwersja i jak ją poprawić dobrymi rozwiązaniami UX. Jak budować widoczność sklepu lokalnie ?

Z tego artykułu dowiesz się jak poprawić konwersję sklepu internetowego odpowiednim procesem jego tworzenia oraz jak w krakowskiej agencji hauerpower podchodzimy do procesu ich tworzenia.

Tworzenie sklepów internetowych w oparciu o wysoką konwersję

Czym jest konwersja i jaki mamy wpływ na jej wynik już na etapie myślenia o realizacji własnego e-commerce.

Konwersja w e-commerce to ogólnie rzecz ujmując współczynnik, który pomaga w analizie rentowności samego sklepu. Wskaźnik pokazuje nam procent użytkowników którzy wykonali założone przez nas cele np. dokonali zakupu. Należy również przyjąć że współczynnik ten będzie różny w zależności od docelowego Klienta i samej branży e-commerce dla której tworzymy sklep internetowy. Warto w tym miejscu zapoznać się z raportami np. wpisując w wyszukiwarkę „rate benchmark e-commerce”, które są dostępne w Internecie dla poszczególnych konwersji branż w e-commerce.

Reklama

Jak zadbać o wysoką konwersję w sklepie internetowym

Budowa architektury informacji – kategorie, taxonomie

Po pierwsze prosta i czytelna architektura informacji oraz odpowiednie kategoryzowanie produktów pomoże szybko odnaleźć się użytkownikowi na sklepie. Z tutaj pomocą przyjdą nam tutaj pojęcia takie jak: kategorie sklepu, taxonomie oraz minimalizowanie procesu zakupowego w maksymalnie czterech krokach.

By odpowiednio móc przygotować architekturę sklepu internetowego warto skoncentrować się na wypisaniu głównych kategorii produktowych i zebrać je w odpowiednią strukturę danych w formie np. drzewa. Już po tym zabiegu dowiemy się czy posiadamy taksonomię / proces kategoryzowania produktów / prostą czy zagnieżdżoną.

Taxonomie sklepu internetowego

Innymi słowy musimy ustalić czy posiadamy hierarchię grup produktowych, z których użytkownik wybiera odpowiednie by dotrzeć do produktu np. spodnie / koszule / kurtki czy nasza struktura będzie sprowadzała się do jednego poziomu kategorii / płaska struktura / np.: suknie ślubne, suknie wieczorowe, suknie na lato etc.

Kategorie, tagi, atrybuty w e-commerce

Po zorganizowaniu naszych danych wejściowych w postaci drzewa wiemy już jaką strukturą dysponujemy. Warto w kolejnym kroku zastanowić się jak pod względem parametrów i atrybutów możemy podzielić nasze produkty. Podział na kategorie bez ustalenia atrybutów produktów i odpowiednich tagów nie jest wystarczający by użytkownik sprawnie mógł odnaleźć to czego szuka na naszym sklepie internetowym.

Atrybuty pomogą nam zebrać produkty o podobnych cechach np: kolor, waga, materiał, rozmiar dla użytkownika w jednym miejscu po zastosowaniu filtrowania w sidebarze sklepu. Oczywiście użytkownik może samodzielnie przeszukiwać daną kategorię, ale co jeżeli szuka konkretnego produktu po kolorze lub materiale ? Warto zadbać o dokładną możliwość spersonalizowania wyszukiwania.

Tagi natomiast pozwolą w prosty sposób wyszukać użytkownikowi produkty o podobnych cechach. To zawężenie jego poszukiwań do konkretnych cech z pominięciem kategorii jeżeli jest odpowiednio możliwość wyszukiwania na sklepie produktów z wszystkich kategorii po właśnie tagach np.: kolor, marka, model.

tworzenie sklepów internetowych w Krakowie

Duże, dobrej jakości zdjęcia i czytelne nagłówki

Nic tak dobrze nie wpływa na proces decyzyjny jak przyciągające uwagę, profesjonalnie przygotowane zdjęcia na sesji przez fotografa. Często nawet jeżeli już dysponujemy dobrej jakości zdjęciami forma ich zaprezentowania na sklepie internetowym budzi wątpliwości.

Zdjęcia główne produktu są za małe lub niewyraźne i rozciągnięte. Podstawowa kwestia poznania produktu jest tutaj zaburzona poprzez brak ustawienia priorytetu właśnie na duże zdjęcia na karcie produktu z możliwością powiększenia również na telefonie. Należy pamiętać że ponad 50% użytkowników Twój sklep internetowych będzie odwiedzać w drodze do pracy, szkoły, na spotkaniach czy w przerwach, czasie wolnym. Priorytetowo należy zadbać o tą część użytkowników mobilnych.

Twórz krótkie kroki procesu zakupowego

W przypadku zbyt skomplikowanego procesu zakupu możemy mieć do czynienia z zjawiskiem ‘porzuconych koszyków’, choć nie jest to regułą. Warto jednak mieć na uwadze że im prostsza ścieżka zakupowa tym istnieje większa szansa na dokończenie zakupów przez użytkownika.

W naszej agencji interaktywnej hauerpower zwykle stosujemy maksymalnie 4 kroki zakupowe:

  1. dodanie produktu do koszyka,
  2. podanie danych do wysyłki / opcja rejestracji lub zakupy bez rejestracji /,
  3. podsumowanie transakcji w formie czytelnej tabeli z możliwością wykonania kroku wstecz,
  4. dokonanie zakupu online / integracja sklepu z płatnościami online to must have każdego sklepu internetowego /

Proces tworzenia sklepu lokalnego dla branży

Warto mieć na uwadze również przygotowanie struktury sklepu pod lokalne zapytania związane z miastem np.: fraza + Kraków. Często właściciele sklepów internetowych nie wiedzą że odpowiednią strukturą sklepu oraz linkowaniem wewnętrznym i dedykowanymi podstronami lokalnymi mogą naprawdę bardzo wiele zyskać i zbudować dużo większe zasięgi widoczności swojego sklepu dla lokalnej społeczności.

Zobacz jak wygląda pełny proces tworzenia sklepów internetowych w Krakowie z przygotowaniem pod SEO lokalne i budową widoczności

E-commerce – proces zakupowy dla użytkownika mobilnego

Warto zwrócić uwagę na zakupy w e-commerce dla urządzeń mobilnych. Tutaj często w wyniku niewłaściwego podejścia projektanta i braku odmiennej wersji UX dla urządzeń mobilnych proces może być nie do przejścia przez użytkownika. Typowymi błędami przeniesionymi z wersji desktop do mobile są :

  1. brak responsywnych tabeli i zbyt małe zdjęcia produktu,
  2. brak czytelności układu koszyka i zbyt małe guziki CTA,
  3. zbyt długa i nieczytelna podstrona z formularzem do wprowadzenia danych.

Dla punktu 3 powyżej warto już na etapie projektowania makiet przemyśleć ilość niezbędnych pól do wdrożenia dla formularzy gdyż zbyt duża ich liczba powoduje nieczytelność i zmniejsza szanse na wypełnienie. Powinniśmy ograniczyć ją do minimum.

Problemy procesu zakupowego – przesyt informacji

Częstym problemem jest również zbyt dużo informacji typu „przeszkadzacze” w przejściu procesu zakupowego. Sklepy często w tym miejscu chcą dodać jeszcze dodatkowe informacje o produktach, promocjach, newsletterach etc. Jest to niepotrzebny zabieg odwracający uwagę od celu procesu w którym aktualnie znajduje się użytkownik. W tym miejscu uwaga użytkownika powinna być sprowadzona do wykonania transakcji.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj