Aplikacja tyskich pedagogów z Młodzieżowego Domu Kultury 1 im. Artystów Rodu Kossaków w Tychach zajęła drugie miejsce spośród 187. zgłoszonych w II naborze innowacji społecznych finansowanych przez Unię Europejską. Komisja ekspercka wybrała cztery projekty do dalszego upowszechniania, w tym tyski projekt pn. Lingwistyczna Papuga.
Lingwistyczna Papuga to projekt, którego celem jest propagowanie poprawnej wymowy wśród dzieci i młodzieży oraz przedstawienie nauczycielom (instruktorom teatralnym, rodzicom, logopedom) oferty gotowych i ciekawych narzędzi do pracy z dykcją. Projekt cały czas się rozwija, a każda z jego kolejnych części adresowana jest do innego odbiorcy.
Aplikacja powstała dzięki realizacji projektu na innowację społeczną w zakresie kształcenia i edukacji, który realizują nauczyciele MDK nr 1: Monika Szydłowiecka i Maciej Gruchlik wraz z firmą SENSE consulting.
– Jesteśmy nauczycielami od ponad 10 lat pracującymi z dziećmi i młodzieżą. Zauważyliśmy, że sposób i jakość wysławiania się naszych wychowanków (głośność, poprawność dykcyjna) są coraz słabsze. I nie mówimy tu o problemach logopedycznych, ale o zwykłej niedbałości językowej – mówi Maciej Gruchlik, uzasadniając, dlaczego powstał cały projekt.
Dotychczas pod szyldem LINGWISTYCZNEJ PAPUGI powstały:
- PUBLIKACJA DRUKOWANA I ONLINE „Lingwistyczna papuga. O dykcji i nie tylko” – książka adresowana do nauczycieli, instruktorów teatralnych, dzieci i młodzieży wraz z pakietem pomocy dydaktycznych w postaci: kart, gry planszowej, kolorowanek, ćwiczeń ortograficznych, gier zdalnych, filmików.
- APLIKACJA „Lingwistyczna papuga – dykcyjna aplikacja mobilna”- adresowaną do uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, ale także nauczycieli i wszystkich tych, którzy chcą pracować nad swoją dykcją i wymową.
Aplikacja Lingwistyczna Papuga jest darmowa. Można ją pobrać w sklepie Google Play lub App Store.
Projekt jest realizowany dzięki temu, że Miejskie Centrum Oświaty w Tychach uzyskało finansowe wsparcia z unijnych funduszy na innowacyjne rozwiązania w edukacji. Chodziło o instrument o nazwie Popojutrze 2.0 Centrum Inkubowania Innowacji Społecznych w Obszarze Kształcenia.
Prowadzone przez poznańską firmę Sense Consulting sp. z o.o. Popojutrze 2.0 to jedyny inkubator wybrany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej do wspierania innowacji dotyczących szeroko rozumianej edukacji. Działa on dzięki współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
DLAP, (JJ)