Podpisano umowę na projekt alternatywnego połączenia kolejowego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota

0
Podczas ferii dzieci i młodzież płacą tylko 1 zł, podróżując pociągami Kolei Śląskich; fot. ZB
Reklama

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę o wartości 6,8 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142”. W ramach innej umowy, na linii kolejowej nr 159 m.in. powstanie przystanek Orzesze Zawada, a stacja Pawłowice Śląskie zostanie zmodernizowana.

Jak poinformowała nas 10 sierpnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego spółki akcyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe, projekt „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142” realizowany będzie w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

Linia Katowice Ligota – Tychy (nr 142), jak informuje PKP PLK SA, stanowi istotny element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, ale obecnie wykorzystywana jest tylko w ruchu towarowym. Prace projektowe zaplanowano na lata 2023 – 2025, a w latach 2026 – 2029 będą prowadzone prace budowlane. Szacowana wartość całego zadania to ponad 142 mln zł.

– Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą i Tychami (linia nr 142) mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia zyskają lepszy dostęp do pociągów – mówi Katarzyna Głowacka. – Szacowany czas przejazdu nową trasą między Tychami i Katowicami to 29 min. Mijanka, którą przewidziano w Murckach, usprawni przewozy pasażerskie i towarowe.

Zwiększy się też, jak słyszymy, bezpieczeństwo przejazdu dzięki budowie trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami: dwóch wiaduktów kolejowych (ul. Jankego i ul. Boya-Żeleńskiego) oraz jednego wiaduktu drogowego (ul. Szarych Szeregów/Kołodzieja).

Reklama

Dzięki innej (podpisanej przez PKP PLK SA) umowie – na wykonanie dokumentacji projektowej przedsięwzięcia pn. „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” (wartość 10,7 mln zł netto) – pociągi wrócą do Jastrzębia-Zdroju. Zyskają również gminy Pawłowice i Orzesze.

– Od 2001 roku Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem w Polsce, liczącym ok. 80 tys. mieszkańców, pozbawionym dostępu do kolei – informuje K. Głowacka. – Dzięki odbudowie linii kolejowej mieszkańcy ci  zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami. Szacowany czas podróży między tymi miastami wyniesie ok. 72 min. W ramach projektu odbudowane zostaną dwa odcinki jednotorowe linii kolejowej (nr 159) o łącznej długości ok. 20 km: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 km/h.

Dzięki budowie przystanków PKP: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada oraz modernizacji istniejącej stacji Pawłowice Śląskie mieszkańcy południowo-zachodniej części województwa śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Prace projektowe planowane są w latach 2023 – 2026, a roboty budowlane w latach 2026 – 2029. Szacowana wartość całego zadania to 475 mln zł netto.

– W sierpniu br. podpisano umowę z wykonawcą prac projektowych dla zadania „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” – dodaje rzecznik PKP PLK SA. – Prowadzone są postępowania przetargowe dla zadań: „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” oraz „Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto”.

W lipcu, jak słyszymy, ogłoszone zostały dwa przetargi: dla zadania realizowanego w trybie „projektuj i buduj”: „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald” oraz dla zadania w trybie „projektuj”: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg”.

Zadanie „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego” zostało przeniesione z listy rezerwowej na listę podstawową w programie Kolej Plus.

Program Kolej Plus (pod egidą Ministerstwa Infrastruktury) wart jest ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego. W województwie śląskim program ten obejmuje osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł. Ma być zrealizowany do  2029 roku. Przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei, a tym samym wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.

(pp)

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj