W sobotę 2 lipca Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska, ogłosiła w Radomiu nowy, ogólnopolski program „Czyste Powietrze Plus”. Skorzystać z niego mogą właściciele i współwłaściciele domów jednorodzinnych. Chodzi o prefinansowanie, czyli uruchomienie dotacji jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji. Rozwiązanie takie powinno pomóc osobom najuboższym. Wnioski można składać od 15 lipca 2022 roku.
Jak informuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w funkcjonującym od września 2018 roku programie „Czyste Powietrze” zostanie zastosowane nowe rozwiązanie finansowe, które będzie bardzo korzystne dla nowych beneficjentów. Właściciele domów jednorodzinnych, ubiegający się o dotację na wymianę starego pieca (tzw. kopciucha) oraz ocieplenie domu, będą mogli skorzystać z prefinansowania, czyli wypłaty pieniędzy jeszcze przed rozpoczęciem remontu. W ten sposób będzie można otrzymać do 50 proc. maksymalnej, możliwej kwoty dotacji. Beneficjenci dostaną te pieniądze po złożeniu wniosku o dotację.
– Przeznaczamy kwotę 1,8 mld zł na to działanie – poinformowała Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. – Liczymy, że dzięki temu jeszcze tego lata i tej jesieni rozpoczną się remonty w polskich domach. Szacujemy, że ponad 37 tys. rodzin w całej Polsce może skorzystać z programu i przejść na bardziej ekologiczne źródła ogrzewania swoich domów.
Nowe rozwiązanie skierowane jest do beneficjentów drugiej i trzeciej części programu „Czyste Powietrze” i będzie dostępne tylko dla nowych osób składających wniosek o dofinansowanie. Warunkiem skorzystania z prefinansowania ma być przesłanie wraz z wnioskiem o dotację umowy zawartej z wykonawcą na przeprowadzenie konkretnych prac. W ramach realizowanego przedsięwzięcia możliwe będzie zawarcie do trzech umów z wykonawcami. Mogą one zostać dostarczone na etapie uzupełniania wniosku, na co wnioskodawca będzie miał 10 dni roboczych.
Dokumenty trzeba będzie składać wyłącznie za pośrednictwem generatora wniosków o dofinansowanie NFOŚiGW (GWD) – z możliwością podpisania wniosku elektronicznie profilem zaufanym, a w przypadku braku takiego podpisu, po przesłaniu wersji elektronicznej wniosku, wydrukowaniu formularza, ręcznego podpisania i przesłania pocztą lub przekazania za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie. Rozpatrzenie wniosku zainteresowanej osoby powinno trwać do 14 dni. Następnie w ciągu dwóch tygodni od zawarcia umowy z beneficjentem będzie uruchomiona transza zaliczkowa na konto wykonawcy, czyli 50 proc. przyznanej wartości dotacji jako część jego wynagrodzenia.
(pp)