Przewóz ładunków i ich oznaczenie

0
Reklama

Transport ponadnormatywny, zwany również ponadgabarytowym to przewóz ładunku, który wraz z pojazdem, wagą bądź wymiarami przekracza dopuszczone przez przepisy ruchu drogowego wielkości. Wymaga on specjalnego oznakowania. Co zatem należy wiedzieć o oznakowaniu ładunków ponadgabarytowych? Jak je wykonać, aby nie stanowiły zagrożenia na drodze ani nie były powodem płacenia mandatów?

Przewóz ładunków ponadgabarytowych – przepisy

Przewóz ładunków ponadnormatywnych musi się odbywać w sposób kontrolowany i zgodny z przepisami prawa, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa. Przepisy to regulujące to art. 61 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Jasno one określają m.in. w jaki sposób kierowca pojazdu musi oznakować przewożony towar, jeśli wystaje on poza przedni lub boczny obrys ciężarówki bądź poza tylny obrys ponad 50 cm. Należy przy tym pamiętać, aby na przodzie nie wystawał ładunek więcej niż 50 cm poza przednią powierzchnię pojazdu i nie więcej jak 150 cm poza siedzenie kierowcy. Z tyłu natomiast nie może być oddalony o więcej niż o 200 cm od tylnej powierzchni pojazdu, zespołu pojazdów lub osi przyczepy (dotyczy przyczepy kłonicowej). Ustawa podaje również, że ładunek wystający z boku pojazdu, nie może wystawać więcej niż 23 cm z jednej strony. Ponadto, łączna szerokość pojazdu wraz z wystającym towarem nie może przekraczać 255 cm. Wyjątek stanowi
sytuacja, gdy sam pojazd ma szerokość 255 cm. Wówczas dopuszcza się całkowitą szerokość 300 cm.

Transport ładunków ponadgabarytowych – oznaczenie

Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

Jeżeli przewożony ładunek wystaje z przodu pojazdu, należy oznaczyć go pomarańczową chorągiewką. Dopuszcza się także oznakowanie dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, widocznymi zarówno z boków jak i z przodu pojazdu. W sytuacji, gdy na drodze panują trudne warunki jazdy, wpływające na ograniczenie widoczności, na najbardziej wystającym do przodu fragmencie przewożonego ładunku, kierowca jest zobowiązany umieścić białe światło.

Towar wystający poza boki pojazdu również wymaga odpowiedniego oznakowania, zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym. Kierowca jest zobowiązany do wywieszenia na najbardziej wystającej krawędzi ładunku pomarańczowej chorągiewki o wymiarach co najmniej 50 cm na 50 cm. W przypadku ograniczonej widoczności, konieczne jest dodatkowo umieszczenie białego światła, skierowanego do przodu oraz czerwonego wraz z czerwonym światłem odblaskowym, skierowane do tyłu pojazdu. Należy zwrócić uwagę, aby światła te nie znajdowały się w odległości większej aniżeli 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku. W sytuacji, gdy długość wystającego z boku ładunku (mierzona wzdłuż pojazdu) przekracza 3 metry, światła oraz chorągiewkę należy umieścić zarówno przy przedniej jak i tylnej części ładunku.

Reklama

Przewożąc towar wystający poza tył ciężarówki, wymaga się oznaczenia go białymi i czerwonymi pasami, umieszczonymi na ładunku bądź na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie a także dopuszcza się na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej tj. stożek czy ostrosłup. Należy zwrócić uwagę, aby łączna powierzchnia pasów wynosiła co najmniej 1000 cm2, ale jednocześnie, nie może być mniej niż po 2 pasy każdej barwy. Jeżeli na drodze panują warunki z ograniczoną widocznością, na wystającym fragmencie należy umieścić światło czerwone oraz czerwone światło odblaskowe. Przewożąc długie
drewno, oznakowanie pasami można zastąpić zaznaczeniem końca ładunku chorągiewką bądź tarczą barwy pomarańczowej.

Chcesz zrealizować przewóz ładunku ponadgabarytowego? Warto powierzyć to zadanie

profesjonalistom. Firma Inter-Logistic zrealizuje sprawnie transport ponadnormatywny https://inter-logistic.pl/oferta/transport-ponadnormatywny/ nie tylko w Polsce, ale także w Europie. Zapraszamy do kontaktu.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj