Wykorzystanie badań CAWI w nowoczesnych badaniach rynkowych. Przewaga cyfrowej metodologii

0
Fot. pl.freepik.com
Reklama

Rewolucja internetowa ułatwia nam funkcjonowanie w wielu dziedzinach życia. Coraz częściej za pomocą Internetu realizuje się również nowoczesne badania rynku i opinii. Ich liczba wzrasta o kilkanaście procent w skali roku. To nie dziwi, bo szacuje się, że już około 90 proc. Polaków ma dostęp do sieci www. Przewaga cyfrowej metodologii badań jest bezsprzeczna. Oszczędza czas, jest relatywnie tania i w pełni profesjonalna.

Czym są badania CAWI?

Określenie CAWI pochodzi od angielskiej nazwy Computer Assisted Web Interview. To nic innego jak badania prowadzone za pomocą ankiety elektronicznej do samodzielnego wypełniania przez Internet. Nazywane są również badaniami online, ankietami internetowymi albo internetowymi badaniami opinii i rynku.

Realizowane są w ten sposób: lokalne i ogólnopolskie badania preferencji konsumentów, analiza ich postaw i zachowań, identyfikacja potrzeb i oczekiwań oraz sondaże i badania eksperymentalne z zachowaniem wszelkich rygorów niezbędnych w pracy naukowej.

Na rozwój rynku badawczego CAWI wpłynęła… pandemia koronawirusa. Instytucje badawcze, zainwestowały w narzędzia i techniki badawcze online i obecnie są przygotowane do świadczenia wysokospecjalistycznych usług dla swoich klientów.

Badania CAWI rewolucjonizują analizę rynku

Zaletą internetowego badania CAWI, w porównaniu do tego tradycyjnego, kiedy ankieter odwiedza respondenta lub do niego dzwoni, jest brak wpływu obecności badającego. Komfort i rzeczywista anonimowość podczas wypełniania ankiety rzutuje na jakość odpowiedzi.

Reklama

Kolejnym plusem badań online jest możliwość jednoczesnego dotarcia do wielu respondentów, co skraca czas badania. To z kolei przekłada się obniżenie kosztów związanych z planowaniem, realizacją i koordynacją projektu badawczego.

Badania CAWI są elastyczne, co również wpływa na czas i koszty realizacji. Ponieważ w przypadku korekty założeń badawczych, można szybko zmodyfikować kwestionariusz ankiety bez konieczności ponoszenia dodatkowych wydatków związanych z drukiem czy dystrybucją materiałów.

Zbieranie danych badawczych w postaci cyfrowej ułatwia ich analizę, przetwarzanie i tworzenie końcowych raportów dla zleceniodawców wraz z materiałami graficznymi.

Fot. pl.freepik.com

Rzetelność badań CAWI

Wiarygodność internetowych badań rynku i opinii stanowi wyzwanie dla badaczy. Podobnie jest w trakcie realizacji tradycyjnych projektów badawczych. Badanie ankietowe musi być skierowane do reprezentatywnej grupy docelowej, odzwierciedlającej jej cechy demograficzno-społeczne (płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania itp.).

Kluczowym zagadnieniem jest więc odchylenie od reprezentatywności. W przypadku badań CAWI trzeba mierzyć się m.in. z brakiem dostępu do Internetu u osób starszych czy niechęcią do wypełniania ankiety online ludzi stroniących od technologii cyfrowej.

Tak więc rzetelne badania CAWI zapewniają instytucje posiadające nowoczesny, elastyczny i przyjazny panel z systemem ankietowym, gwarantujący możliwość dotarcia do zweryfikowanej grupy docelowej. Firmy te są w stanie blokować również stosowanie tzw. bootów, czyli oprogramowania, które rejestruje w panelu fikcyjne osoby i wypełnia ankiety, a następnie transferuje pieniądze, doładowania telefoniczne czy kody rabatowe na konto oszusta (hakera).

Wiarygodne panele badawcze poddają się audytowi branżowemu prowadzonemu przez niezależnych specjalistów. Stale też współpracują z ośrodkami naukowymi, uczelniami wyższymi i podmiotami komercyjnymi. Więcej na ten temat można przeczytać na https://panelariadna.pl/wiedza/badania-cawi.

Potencjał badań CAWI

Jak już wspomnieliśmy, z roku na rok rośnie zainteresowanie badaniami ankietowymi online wśród wielu branż gospodarki. Trudne czasy (pandemia, inflacja, konflikt zbrojny na Ukrainie) powodują, że wiele firm ostrożnie inwestuje (wprowadza na rynek nowe produkty). Dlatego rośnie popyt na badania opinii i satysfakcji klienta. Metoda CAWI pozwala je poznać szybko i relatywnie tanio.

MATERIAŁ PARTNERA

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj