Czy w Tychach są problemy z parkowaniem?

2
Parking przed Balbina Centrum w Tychach; fot. MZUiM w Tychach
Reklama

24 marca i 7 kwietnia na czterech parkingach w Tychach będzie można zgłosić swoje wnioski dotyczące parkowania pojazdów w mieście. Uwag tych wysłuchają eksperci. Uczynią to w ramach badania, które wytyczyć ma „kierunki rozwoju miejskiej polityki parkingowej”.

Jak informuje Agnieszka Kijas, rzecznik prasowa Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach, eksperci dyżurować będą na: pl. Baczyńskiego, parkingu wielopoziomowym przy dworcu PKP, placu przed budynkiem Balbina Centrum oraz przy ul. Stefana Grota-Roweckiego (w rejonie marketu Azet).

– W tych czterech lokalizacjach staną stoiska, w których każdy będzie mógł zgłosić swoje spostrzeżenia na temat korzystania z tyskich parkingów – mówi Agnieszka Kijas. – Spotkania odbędą się 24 marca oraz 7 kwietnia, w godzinach 10.00-14.00.

– W ciągu ostatnich 20 lat liczba samochodów zarejestrowanych w Tychach wzrosła aż dwukrotnie – wyjaśnia Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – W 2001 roku było ich około 50 tysięcy, a na koniec 2021 blisko 111 tysięcy. Trend ten powoduje potrzebę lepszego zarządzania powierzchnią do parkowania, przede wszystkim w centrum miasta. Chcemy dokładnie przyjrzeć się sprawie, dlatego zapytamy o zdanie ekspertów, przeprowadzimy badania i analizy, ale bardzo ważny jest dla nas także głos osób, które faktycznie wykorzystują parkingi, w szczególności strefę płatnego parkowania i parkingi wielopoziomowe typu Park&Ride. Dopiero, gdy zdobędziemy pełną wiedzę, zadecydujemy w jakim kierunku kształtować politykę parkingową w mieście.

Badania, jak słyszymy, prowadzone będą w ramach Metropolitalnej Szkoły Prototypowania prowadzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Szkołę tworzy zespół złożony z urzędników (z Tychów, Bytomia, Rudy Śląskiej, Dąbrowy Górniczej, Sosnowca i Katowic, a także pracownicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i eksperci zewnętrzni) zajmujących się inżynierią ruchu, strefami płatnego parkowania, inwestycjami drogowymi i urbanistyką.

Reklama

– Taki skład zapewnia połączenie różnych doświadczeń i wiedzy oraz szerokie spojrzenie na przyszłą przemianę – zapewnia Paweł Jaworski, urbanista, który na zlecenie GZM, przewodniczy spotkaniom zespołu. – Urzędnicy pracują w miastach, które posiadają i zmieniają strefę płatnego parkowania lub rozważają jej wprowadzenie, dlatego mogą się podzielić swoimi wnioskami dotyczącymi zarówno funkcjonowania samego mechanizmu, jak i sposobów prowadzenia badań.

– Wywiady z użytkownikami, jakie przeprowadzimy w najbliższym czasie, są dla nas bardzo ważnym elementem analizy– mówi Ewa Lutogniewska, koordynująca proces ze strony GZM. – Zapraszamy do rozmów. Na tym nie kończy się nasza praca. W kwietniu na nasze zlecenie firma inżynierska przeprowadzi pełne obserwacje parkowania. Będą one realizowane na dużym obszarze miasta od rana do wieczora, w dzień powszedni i w sobotę. Dopiero po przeanalizowaniu wszystkich wyników przyjdzie czas na pierwsze wnioski.

Prowadzone w Tychach badania będą elementem Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla całego regionu. Plan ten opracowuje Metropolia.

(pp)

 

Reklama

2 KOMENTARZE

  1. W Tychach, między blokami, a także wzdłuż ulic, mamy hektary nikomu niepotrzebnej trawy, której utrzymanie nie tylko kosztuje krocie, ale też męczy mieszkańców hałasem kosiarek i dmuchaw spalinowych. Na tej trawie z powodzeniem można by urządzić parkingi, zwłaszcza, że często przebiegają tam instalacje infrastrukturalne, na których nic innego nie może powstać. Władze miasta powinny sporządzić wykaz takich miejsc nadających się na parkingi, uprościć procedurę uzyskania pozwoleń na ich budowę, a może nawet ją częściowo dofinansować i zachęcić właścicieli tych łąk, a przede wszystkim spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i zarządców dróg, do wykonania tam parkingów.

  2. Witam,
    Ostanio usłyszałem że na osiedlu A problem z parkowaniem nie istnieje….no cóż mi pozostaje (?) jak zaproszenie tego experta i może Pana Dziube na osiedle A , najlepiej tak popołudniu w celu przeprowadzenia badania ? A nie, kurde zapomniałem ….. może lepiej niech zapytają SM i Policje ile mandatów wystawiają w ciągu miesiąca i upomnień ale hmmmm…. to pewnie tylko dla tych niesfornych kierowców co chcą wjechać samochodem do klatki …. przepraszam 🙂 albo może nie ?? lepiej niech faktycznie jakis expert przyjedzie … moze ja głupi jestem ?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj