Esowanie, czyli jazda slalomem po ulicy Darwina i inne zmiany

0
Fot. UM Tychy
Reklama

Na ul. Darwina w Tychach wdrażane jest tzw. esowanie jezdni. Zmiana organizacji ruchu ma tu na celu spowolnienie ruchu pojazdów poprzez zwężenie pasów ruchu oraz narzucenie kierowcom jazdy slalomem.

Urząd Miasta w Tychach poinformował 19 listopada o licznych zmianach na jezdniach, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych.

– Na ul. Karola Darwina obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, którego prawie nikt nie przestrzega, a ten zaledwie 300-metrowy odcinek przecięty jest sześcioma przejściami dla pieszych – mówi Michał Lorbiecki, tyski oficer pieszy. – Łączą one osiedlowe ciągi piesze, które w dużej mierze służą dzieciom idącym do zlokalizowanych w okolicy szkół, przedszkoli, placów zabaw. Bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu jest tutaj kluczowe. W reakcji na niebezpieczne zdarzenia, jakie miały miejsce na tej ulicy (m.in. czerwcowe uderzenie samochodem 9-letniego chłopca) wdrażamy znane w Europie esowanie jezdni. Sprawdza się ono najlepiej na ulicach osiedlowych, na których jest duża liczba miejsc parkingowych. Podobnie jest w przypadku ulicy Darwina, przy czym zza samochodów (nieraz ciężarowych) nie widać pieszych, a zwłaszcza dzieci.

Zmiana organizacji ruchu na ul. Darwina ma na celu, jak słyszymy, spowolnienie ruchu pojazdów, poprzez zwężenie pasów ruchu oraz narzucenie kierowcom jazdy slalomem. Jednocześnie skrócona zostanie droga przejścia pieszego, a ten będzie lepiej widoczny dzięki możliwości zbliżenia się do nowej krawędzi jezdni.

– Odsuwamy samochody od krawędzi jezdni, dzięki temu poprawiamy trójkąt widoczności pieszego – mówi Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – Łuki na jezdni oraz progi zwalniające dodatkowo wymuszają zwolnienie pojazdu do prędkości 30 km/h. Zmiana powinna ułatwić także wyjazd z miejsc parkingowych, poprzez zapewnienie dłuższego pola do manewrowania.

Reklama

Innym sposobem na zwiększenia bezpieczeństwa przechodniów jest budowa azylów drogowych.

– Azyle drogowe stanowią bufor dla pieszych, dzięki któremu mogą oni przejść przez ulicę „na dwa razy” z możliwością bezpiecznego zatrzymania się na środku – wyjaśnia dyrektor Kruczek. – Ponadto uspakajają ruch w rejonie przejścia i uniemożliwiają wyprzedzanie czy stwarzanie niebezpiecznych sytuacji na drodze. Azyle wpływają również na zredukowanie prędkości pojazdów poprzez optyczne zawężenie pola jazdy, zmniejszenie szerokości pasów ruchu oraz odgięcie torów jazdy.

W tym roku nowe azyle zastosowano na ul. Bocznej, Bibliotecznej i Cienistej. Dodatkowo na ul. Zgody zastosowano progi zwalniające. Są one także na ul. Hierowskiego, gdzie dodatkowo wybudowano wyniesione przejście dla pieszych. Przejścia takie są także na ul. Jedności – łącznie powstało ich 5.

– Nadal będziemy prowadzić politykę polegającą na uspokojeniu ruchu na głównych ciągach komunikacyjnych, budować azyle dla pieszych i drobniejsze rzeczy poprawiające widoczność w osiedlach, w rejonie skrzyżowań, wyjazdów z dróg, czy z przejść dla pieszych. To absolutny priorytet – zapewnia dyrektor Kruczek.

Fot. UM Tychy

DLAP, (pp)

Źródło: UM Tychy

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj