Motocykle Cagiva – trochę historii

0
Reklama

Cagiva stanowi wyjątkową markę motocyklową, która wkroczyła na rynek w połowie XX wieku. Wtedy jednak działalność tej włoskiej firmy nie była związana z motocyklami – poświęcona była ona produkcji metalowych komponentów. Dopiero po latach zmieniono profil przedsiębiorstwa, aby zaprezentować światu wiele już legendarnych motocykli Cagiva, które zna każdy miłośnik jednośladów.

Założenie firmy, czyli początki Cagiva

Początki tej włoskiej firmy sięgają 1950 roku. Co ciekawe, nazwa przedsiębiorstwa pochodzi od imienia i nazwiska jej założyciela, czyli Castiglioniego Giovanni, oraz lokalizacji fabryki, to znaczy Varese we Włoszech. Tworzenie nazw marek w taki sposób jest dość powszechnie praktykowane w Italii, a w szczególności wśród tamtejszych firm motoryzacyjnych.

Historia firmy obejmowała wiele różnych dziedzin – Castiglioni był jednak wiernym fanem turniejów motocyklowych, dlatego postanowił przekształcić swą pracę w pasję. Ostatecznie zdecydował się on na poszerzenie zakresu prowadzonej działalności, by produkować nie tylko komponenty, ale i całe maszyny.

Rozwój marki i kolejne sukcesy

Rok, który możemy określić mianem przełomowego, to 1978 – właśnie wtedy firma Cagiva została zakupiona przez potomków Castiglioniego, czyli przez Claudio i Gianfranco, i zaczęła się znacząco rozwijać. Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku ta dotąd dość niewielka marka motocyklowa zaczęła odnosić sukcesy na arenie międzynarodowej.

Można powiedzieć, że bracia odziedziczyli po swym ojcu pasję do motocykli. Zakupili oni fabrykę Aermacchi AMF Harley-Davidson we Włoszech. Na przestrzeni kolejnych lat Cagiva stała się jedną z najsilniejszych firm! Właściciele nie spoczęli jednak na laurach, a wciąż rozwijali przedsiębiorstwo – w 1985 roku pokusili się oni o zakup marki Ducati, aby produkować te motocykle równolegle z jednośladami Cagiva. Następne lata przyniosły kolejne zakupy – Moto Morini, Husqvarna i znaki towarowe MV Agust.

Reklama

Warto przy tym wspomnieć, że w historii Cagiva możemy wyróżnić także sukcesy w turniejach – zawodnicy na tych motocyklach wygrywali wyścigi w zawodach Dakar oraz Motocross, a także wyścigi motocyklowe Grand Prix. Prowadzone one były m.in. przez Marco Lucchinelliego i Gianfranco Bonera.

Zmiany w przedsiębiorstwie

Pod koniec XX wieku sprzedano jednak niektóre marki, akceptując ofertę Texas Pacific Group. W 1999 roku przedsiębiorstwo zostało zrestrukturyzowane, a MV Agusta Motor stała się główną marką.

W 2008 roku doszło do zakupu MV Agust Motor przez Harley-Davinsona, który rok później poinformował, że wystawia Cagivę na sprzedaż. I właśnie w ten sposób trafiła ona ponownie do rodziny Castiglionich – kupił ją Claudio, syn założyciela. Co ciekawe, jest on obecnym właścicielem MV Agusty, która stała się główną marką całej grupy.

Kultowe motocykle Cagiva

Przedsiębiorstwo Cagiva rozwijało się na przestrzeni lat, by przerodzić się w prawdziwą legendę, którą podziwiają wszyscy miłośnicy motoryzacji. Poniżej przedstawiamy niektóre z wręcz kultowych motocykli, które zostały stworzone przez tę firmę.

Przedsiębiorstwo stworzone przez rodzinę Castiglionich, dzięki ich miłości do jednośladów, zaprojektowało wiele wyjątkowych modeli motocykli – jeśli jeden z nich należy do nas, warto pamiętać, aby wybierane przez nas części do Cagiva charakteryzowały się wysoką jakością.

Cagiva Mito 125

Cagiva Mito 125 był motocyklem, który produkowano w różnych wersjach na przestrzeni aż 19 lat! Produkcja rozpoczęła się w 1990 roku, a przy projektowaniu tego jednośladu towarzyszył sam Massimo Tamburini – znany włoski konstruktor. Na przestrzeni lat fani motoryzacji mogli obserwować wiele zmian oraz modernizacji, które dotyczyły zarówno aspektów stylistycznych, jak i technicznych.

Cagiva Elefant 900

Motocykl Elefant 900 był produkowany w latach 1990-1997. Jego premiera na targach motoryzacyjnych w Milanie wzbudziła niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji i prasy w różnych zakątkach świata. Miało to miejsce za sprawą wyjątkowej konstrukcji, która inspirowana była budową pojazdów startujących w rajdzie z Paryża do Dakaru. Twórcy jednośladu wdrożyli także liczne innowacje, które jak dotąd nie były wykorzystywane przy motocyklach tej klasy.

Cagiva C593

Produkcja Cagivy C593 rozpoczęła się w 1993 roku. Ten legendarny model posiadał m.in. tłumiki wykonane z włókna węglowego, które pozwoliły na zmniejszenie masy pojazdu. Sercem motocyklu był dwusuwowy silnik. Warto także wspomnieć, że posiadał on pojemność 498 cm³, 185 koni mechanicznych i masę wynoszącą około 90 kilogramów. To właśnie na tym modelu John Kocinski wygrał amerykańską rundę MotoGP na torze Laguna Seca w 1993 roku!

Opowieść o włoskiej marce Cagiva przepełniona jest pasją do jednośladów – została ona oparta na szczerej miłości do motocykli, sukcesach w sporcie motocyklowym i pragnieniu tworzenia pojazdów o wyjątkowych osiągach. Czy wiedzieliście o historii, która kryje się za motocyklami Cagiva?

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj