Pociągiem z Tychów do Katowic przez Murcki w 29 minut

1
Zdjęcie ilustracyjne; fot. ZB
Reklama

Przywrócony zostanie pasażerski ruch pociągów z Katowic do Tychów przez  Murcki, powstaną nowe przystanki kolejowe w Mikołowie, będzie też więcej połączeń kolejowych z Katowic do Orzesza. Między innymi te przedsięwzięcia zawarto w umowach między spółką PKP Polskie Linie Kolejowe i liderami realizacji projektów w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku.

Jak informuje Mirosław Siemienic, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA, chodzi o sześć umów o sumarycznej wartości 1,5 mld zł podpisanych 5 grudnia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA i liderów projektów, czyli prezydentów i burmistrzów miast: Bytom, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mikołów, Pyskowice, Ruda Śląska.

Starsi mieszkańcy

pamiętają, że z Tychów do Katowic można było dojechać pociągiem przez Ligotę albo Murcki. Ta druga podróż była bardziej uciążliwa, bo trwała znacznie dłużej. Z czasem połączenie pasażerskie przez Murcki zostało zlikwidowane, a trasa wykorzystywana jest obecnie tylko w ruchu towarowym. Dzięki realizacji zadania „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142” ma się to zmienić i na murckowski szlak mają powrócić pociągi pasażerskie.

Wybudowana mijanka w Katowicach Murckach usprawni przewozy. Zwiększy się bezpieczeństwo, dzięki budowie trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami w miejscu przejazdów w poziomie szyn. Szacowany czas przejazdu między Tychami i Katowicami (przez Kostuchnę, Murcki) ma wynieść 29 minut. Inwestycja wyceniona została na 140 mln zł. Wnioskodawcą jest miasto Katowice.

– Planowana jest też dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami – informuje Mirosław Siemieniec. – Zwiększy się przepustowość linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech. W ramach zadania planuje się wybudować 20 km toru i sieci trakcyjnej. Powstaną nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Wartość projektu to ok. 460 mln zł. Pełna nazwa zadania: „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych”. Wnioskodawcą jest miasto Mikołów.

Reklama

Podpisane w poniedziałek umowy

mówią również o odbudowie połączenia kolejowego z centrum Pyskowic, odtworzeniu ruchu pasażerskiego pomiędzy Gliwicami a centrum Katowic (przez południowe dzielnice Zabrza, Rudy Śląskiej, z nowym przystankiem w Chorzowie), odtworzeniu bezpośredniego połączenia centrum Dąbrowy Górniczej ze Strzemieszycami i Sławkowem, budowie linii kolejowej między Bytomiem a Rudą Śląską Chebziem (przez Orzegów).

– Sześć podpisanych 5 grudnia umów i umowa na odbudowę linii kolejowych do Żor i Jastrzębia-Zdroju to łącznie siedem projektów o wartości blisko 2 mld zł przewidzianych do realizacji z programu Kolej Plus w województwie śląskim – mówi rzecznik PKP PLK SA.

W sumie,

jak słyszymy, w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku zrealizowane mają być 34 projekty: 10 projektów obejmuje rewitalizację linii na łącznej długość ok. 315 km, 14 projektów dotyczy odbudowy lub rozbudowy linii o łącznej długość ok. 516 km, 7 projektów zakłada budowę nowych linii o długości  ok. 189 km, 3 projekty to przedsięwzięcia dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych. Ma to wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.

Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program wart jest w sumie, jak słyszymy, 13,2 mld zł – w tym 11,2 mld zł pochodzi z budżetu państwa, a ok. 2 mld zł wyłożą ze swoich budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.

– Zaangażowanie finansowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w planowane inwestycje to ponad 317 mln zł. – informuje Michał Nowak, główny specjalista Wydziału ds. PR i Mediów Własnych GZM. – Już wcześniej GZM zleciła opracowanie dokumentacji przedprojektowych dla tych inwestycji oraz w całości sfinansowała to zadanie. Dzięki dobrze przygotowanej dokumentacji oraz poziomowi dotacji na pokrycie przez gminy wkładu własnego, projekty te zostały ocenione najlepiej w skali całego kraju. Dzięki temu wszystkie sześć projektów liniowych z terenu Metropolii zostało zakwalifikowanych do realizacji w ramach programu Kolej Plus.

Michał Nowak dodaje,

że kolejnym etapem (po podpisaniu umów) będzie ogłoszenie przez PKP PLK postępowań przetargowych na opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej, która będzie podstawą do przygotowania przetargów na prace budowlane. Wyjątkiem jest projekt zakładający odtworzenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Gliwicami a centrum Katowic przez południowe dzielnice Zabrza, Rudy Śląskiej, z nowym przystankiem w Chorzowie, gdzie od razu zostanie ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj. Gdy umowy będą zrealizowane, to prawie 100 km torów kolejowych w województwie śląskim zostanie odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu. Na trasach powstanie 14 nowych przystanków osobowych.

– Od planów i koncepcji przechodzimy dzisiaj do najbardziej widocznego etapu powstania Kolei Metropolitalnej, czyli budowy nowych lub modernizacji istniejących torów, a także budowy nowych przystanków kolejowych, które w znacznym stopniu sprawią, że kolej będzie bardziej dostępna dla mieszkańców – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, który odpowiada za rozwój transportu publicznego.

(pp)

 

Reklama

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj