Rejestracja firmy przez Internet – jak to zrobić?

0
Reklama

Obecnie większość spraw można załatwić, nie wychodząc z domu, gwarantując nam wygodę i oszczędzając czas. Nie inaczej jest w przypadku rejestracji firmy przez Internet. Jakie poszczególne kroki musisz podjąć, aby przejść przez ten proces bezproblemowo?

Rejestracja firmy przez Internet

Co musisz zrobić, aby założyć działalność gospodarczą? Jeśli nie wiesz od czego zacząć skorzystaj z pomocy na: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy Oto nasze wskazówki:

Przygotuj niezbędne dane

Przed rozpoczęciem całego procesu, warto, abyś miał(a) już przygotowane wszystkie informacje, które są potrzebne do wypełniania dokumentacji. Czego dokładnie potrzebujesz?

  • Twoje imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, imiona rodziców
  • PESEL
  • Rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości
  • Obywatelstwa
  • Numer NIP i REGON (jeśli są już nadane). Jeżeli ich nie posiadasz, wystarczy zaznaczyć to w odpowiednim miejscu w formularzu, co zostanie potraktowane jednocześnie jako wniosek o tworzenie owych numerów.
  • Nazwa zakładanej działalności i nazwa skrócona
  • Miejsce zamieszkania i adresy związane z wykonywaniem działalności
  • Kod PKD, określający rodzaj prowadzonej działalności (musisz wybrać min. 1)
  • Ilość pracowników, których planujesz zatrudnić
  • Data rozpoczęcia działalności
  • Dane urzędu skarbowego wg miejsca zamieszkania
  • Dane o ubezpieczeniu ZUS, KRUS lub za granicą

Stwórz profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany

W celu potwierdzenia swojej tożsamości podczas wypełniania formalności potrzebujesz założonego profilu zaufanego (jest powiązany z ePUAP, czyli Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej) lub certyfikatu kwalifikowanego umożliwiającego składanie podpisu elektronicznego.

Wydanie certyfikatu (podpisu) kwalifikowanego jest usługą odpłatną (kwota jest ustalana indywidualnie przez danego dostawcę), a wniosek możesz złożyć w dowolnej kancelarii notarialnej, Punktach Potwierdzania Tożsamości (np. Urząd skarbowy, ZUS, oddział NFZ), Punkcie Rejestracji Certum PCC (Powszechne Centrum Certyfikacji).

Reklama

Z kolei założenie profilu zaufanego ePUAP jest bezpłatne i możesz dokonać tego za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub internetowego konta bankowego.

Wypełnij wniosek CEIDG

Mając przygotowane potrzebne dane, możesz dokonać rejestracji firmy online, składając wniosek w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) na dedykowanej ku temu stronie internetowej. Po uzupełnieniu formularza musisz potwierdzić swoją tożsamość certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym ePUAP.

Wybierz formę opodatkowania przed zarejestrowaniem firmy

Istotną kwestią, o której musisz zadecydować przed złożeniem wniosku, jest wybór formy opodatkowania. Od niego zależy, m.in. ile będzie wynosić Twój podatek dochodowy czy wysokość składki zdrowotnej. Masz do wyboru następujące opcje:

  • Skala podatkowa (czyli podatek dochodowy na zasadach ogólnych) – w zależności od osiągniętych dochodów, stawki podatku mogą wynosić 12% lub 32% (wyższa stawka odnosi się do dochodów powyżej 120 000 zł). Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek roczną składkę zdrowotną, która wynosi 9%. Możliwe jest skorzystanie z kwoty wolnej od podatku, która wynosi 30 000 zł.
  • Podatek liniowy – w tym przypadku, stawka podatku wynosi zawsze 19%. Za składkę zdrowotną należy uiścić 4,9% uzyskanego dochodu.
  • Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – jak nazwa wskazuje, podatek jest rozliczany od uzyskanych przychodów, a nie dochodów, co uniemożliwia uwzględnienie w rozliczeniach kosztów uzyskania przychodu. Stawka podatku zależy od rodzaju prowadzonej działalności – wynoszą one następująco 17%, 15%, 14%, 12%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% lub 2%.
  • Karta podatkowa – od zeszłego roku nie jest możliwy wybór tej formy opodatkowania. Tylko przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na tę formę opodatkowania przed zmianą przepisów.

Musisz również wskazać, kto będzie prowadzić księgowość Twojej firmy. Możesz robić to samodzielnie, ale znacznie lepszym wyborem będzie skorzystanie z profesjonalnego biura rachunkowego.

Już dziś wypróbuj możliwości jakie oferuje biuro rachunkowe online: https://www.ifirma.pl/biuro-rachunkowe-online

VAT a rejestracja firmy przez Internet

Co do zasady, podatek VAT nie obowiązuje podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą. Natomiast muszą to zrobić osoby, które sprzedają towary, usługi (wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług) i osiągnęły 200 000 zł ze sprzedaży. W takiej sytuacji dodatkowym drukiem, który należy wypełnić, jest wniosek VAT-R przez Internet i przesłanie go do urzędu skarbowego.

Zarejestruj firmę w ZUS

Kolejną ważną kwestią jest odprowadzanie składek zdrowotnych. Dlatego też musisz dokonać zgłoszenia jako płatnik składek, które z tytułu wniosku CEIDG jest przekazywane automatycznie do ZUS. Ponadto do 7 dni od daty rejestracji firmy online należy złożyć do ZUS:

  • ZUS ZUA – zgłoszenie osoby do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego
  • ZUS ZZA – zgłoszenie osoby do ubezpieczenia zdrowotnego
  • ZUS ZCNA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny

Miej na uwadze, że jako początkujący przedsiębiorca możesz skorzystać z pewnych ulg np.:

  • Ulga na start – zwolnienie z opłat na ubezpieczenie społeczne podczas pierwszych 6 miesięcy prowadzenia firmy (składkę zdrowotną musisz już jednak opłacić)
  • Preferencyjny ZUS – przez następne 24 miesiące możesz skorzystać z tej opcji, co wiąże się z niższą stawką składki do uregulowania. Podstawa wymiaru składki wynosi 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Całą procedurę możesz załatwić online przez PUE (Platformę Usług Elektronicznych), ale również stacjonarnie w wybranym oddziale ZUS.

Załóż rachunek bankowy

W przypadku rejestracji firmy online założenie konta bankowego w większości przypadków nie jest obowiązkowe, aczkolwiek zazwyczaj warto to zrobić. Znacząco może to ułatwić wszelkie rozliczenia. Jednakże, jeżeli masz obowiązek lub chcesz zostać podatnikiem VAT – musisz takowy rachunek w banku założyć. Wiąże się to z koniecznością pojawienia się w wykazie podatników VAT, w którym znajduje się spis przedsiębiorców i wskazane przez nich numery rachunków kont firmowych.

Cały proces założenia konta w wybranym banku można załatwić przez Internet.

Czy potrzebujesz pieczątki firmowej?

Formalnie nie ma przepisów prawnych, które nakazywałyby przedsiębiorcy posiadanie pieczątki firmowej. Może być ona jednak przydatna, aby uwiarygodnić dokumenty, faktury itp. Na pieczęci powinny znajdować się nazwa firmy, adres oraz NIP. Chcąc ją wyrobić, możesz w prosty sposób zamówić ją przez Internet u wybranego producenta.

Wyślij wniosek CEIDG

Po wypełnieniu całego formularza możesz wysłać go do weryfikacji. Jeżeli znajdą się w nim pewne nieścisłości, zostaniesz o tym poinformowany i będziesz musiał(a) nanieść odpowiednie poprawki. Jeśli jednak weryfikacja przejdzie pomyślnie, otrzymasz na skrzynkę e-mailową UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru), które jest dowodem na potwierdzenie złożenia wniosku. Od tego momentu oficjalnie możesz rozpocząć swoją działalność.

Materiał partnera

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj