Sezon na rzodkiewkę – co można z niej przyrządzić?

0
Reklama

Warzywa korzeniowe o charakterystycznym, ostrym smaku, czyli rzodkiewki, nazywane są królowymi nowalijek. Jednak tak szybko, jak się pojawiają, tak długo nie schodzą ze stołów – występują nawet do późnej jesieni. Ich właściwości zdrowotne cenione są przez entuzjastów zdrowego stylu życia. Sporo witaminy B6 oraz C, potasu, wapnia, sodu czy magnezu – to powody, dla których po rzodkiewki z pewnością warto sięgać. Choć warzywa te najczęściej spożywa się na surowo w formie dodatków do sałatki czy solo, jako naturalną przekąskę, czyli zdrową alternatywę dla chipsów czy paluszków, nie każdy wie, że sposobów na jej przyrządzenie jest więcej.

Smażone rzodkiewki na maśle

Propozycja ta sprawdzi się doskonale w towarzystwie mięsa i białego wina, a w wersji wege – jako smakowity, oryginalny dodatek na ciepło do kolacji, np. do bagietki. Przygotowanie jest proste i nie wymaga wiele czasu.

Składniki:

  • Rzodkiewki – 3-4 pęczki
  • Masło klarowane – 2-3 łyżki
  • Ocet winny – 20 ml
  • Cebulka dymka – 1 sztuka
  • Szczypiorek – 1 pęczek
  • Natka pietruszki  – 1 pęczek
  • Sól i pieprz do smaku

Rzodkiewki należy umyć i osuszyć na ręczniku papierowym. Następnie obcinamy końcówki każdej z rzodkiewek – tak zwane ogonki . Pozbyć się warto też końcówek po przeciwnej stronie, czyli miejsca, z których wyrastają łodygi. Tak przygotowane warzywa pokroić na ćwiartki. Poszatkować szczypiorek oraz natkę pietruszki. Cebulkę poszatkować. Na patelni rozgrzać masło. Do rozgrzanego masła dodać poszatkowaną cebulkę oraz rzodkiewki. Smażyć 10 minut, co jakiś czas mieszając. Następnie dodać ocet winny. Zmniejszyć nieco moc smażenia, doprawić szczypiorkiem, natką oraz solą i pieprzem. Wymieszać, aby wszystkie smaki dobrze się połączyły.

Kiszone rzodkiewki

To odważna propozycja dla kuchennych eksperymentatorów, którzy cenią sobie fakt, że dobrze ukiszone rzodkiewki nie tylko smakują znakomicie, ale są wspaniałym, naturalnym probiotykiem. Działają dobroczynnie na uszkodzoną mikroflorę jelitową. Przy kiszeniu ważne jest, aby słoik, w którym powstać ma kiszonka, dostosowany był wielkością do ilości użytych warzyw – zależeć nam powinno na tym, by warzywa w jak największym stopniu wypełniały słoik.

Reklama

Składniki:

  • Rzodkiewki – 5-6 pęczków
  • Woda – ok. 1 litr, choć może się okazać, że zużyjemy mniej (zależne od wielkości słoika)
  • Papryczki chilli – 2 sztuki
  • Sól morska – 20 g
  • Czosnek – 3 ząbki
  • Nasiona kolendry, pieprz czarny, ziele angielskie – po 1 łyżeczce
  • Liście laurowe – 4 sztuki
  • Słoik – najlepiej z zamknięciem typu wek

Rzodkiewki starannie umyć, obciąć ogonki oraz wyrastajace łodygi. Pokroić w grube plastry lub zostawić w całości – wg upodobań. Do wcześniej wyparzonego słoika włożyć rzodkiewki, umyte papryczki i wyciśnięty przez praskę czosnek. Zasypać solą i odczekać godzinę, od czasu do czasu zamieszać. Następnie dodać kolendrę, pieprz i ziele angielskie oraz liście laurowe. Całość zalać wodą aż do ujścia słoika. Rzodkiewki przygotowane są w ten sposób do fermentacji, która trwa minimum dwa tygodnie, choć najlepiej smakują, jeśli pokiszą się około miesiąca. W tym czasie warto raz dziennie otwierać na chwilę słoik, aby uszły z niego gazy (dlatego przydaje się słoik z zapięciem.)

Pesto z liści rzodkiewki

Ostatni pomysł na wykorzystanie w kuchni rzodkiewek dotyczy ich części liściastej. Pesto z liści rzodkiewek może występować w roli smarowidła lub – kiedy podczas przygotowania pesto opcjonalnie doda się wodę – może pełnić rolę sosu do makaronu czy kasz.

Składniki:

  • Liście rzodkiewek – z 1. pęczka
  • Świeża bazylia – doniczka
  • orzechy nerkowca 50 g
  • oliwa z oliwek 50ml
  • Ząbek czosnku
  • Sól i pieprz do smaku

Orzechy nerkowca moczyć w wodzie około 12h. Po tym czasie zblendować je razem z liśćmi rzodkiewek, liśćmi bazylii oraz pozostałymi składnikami. Opcjonalnie podczas blendowania dodać nieco wody – w zależności od pożądanej gęstości pesto. Im więcej wody, tym pesto będzie miało rzadszą konsystencję.

Rzodkiewki są bardzo ciekawymi warzywami jeśli chodzi o ich wykorzystanie w kuchni. Na surowo zna je chyba każdy, ale w wersji zasmażanej, kiszonej czy z wykorzystaniem liści nie każdy słyszał – a naprawdę warto spróbować. Rzodkiewki w swoim menu pozwala znaleźć każda dieta pudełkowa, ponieważ oprócz wyrazistego smaku i walorów zdrowotnych, jak witaminy i minerały, są też szalenie niskokaloryczne – w 100 gramach rzodkiewek znajduje się zaledwie 15 kcal!

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here