Rusza budowa drogi S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

0
Obwodnica Bierunia, która powstanie w ramach kolejnych etapów inwestycji, odciąży ruch na ul. Warszawskiej (DK44) w Bieruniu Nowym; fot. Lech Gawin
Reklama

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 14 maja umowę na budowę pierwszego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Na tę inwestycję od dawna czekają m.in. mieszkańcy Bierunia. Powstanie bowiem obwodnica miasta, która odciąży ruch samochodów na ul. Warszawskiej (DK44) w Bieruniu Nowym.

Drogę ekspresową S1 na odcinku Dankowice – Oświęcim (wraz z węzłem miasta) o długości 15,2 km wybuduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil Central Europe za kwotę 989 751 443,10 zł. Całość zadania zostanie zrealizowana w 33 miesiące w systemie „projektuj i buduj”. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, które trwają pomiędzy 15 grudnia a 15 marca.

Jak informuje GDDKiA, wykonawca będzie miał za zadanie wybudować m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.

Jak podaje Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ta umowa, to pierwsza z trzech, które GDDKiA planuje podpisać w najbliższym czasie. W pozostałych dwóch przetargach badanie i ocena dokumentów złożonych przez wykonawców znajduje się już w końcowej fazie. „Przewidujemy, że do wyboru najkorzystniejszej oferty może dojść na przełomie maja i czerwca” – podaje GDDKiA zapowiadając, że odcinek Oświęcim – Dankowice, jak i cała ekspresówka mają być gotowe w 2023 r.

Odcinki S1 Bielsko-Biała węzeł Suchy Potok – Mysłowice węzeł Kosztowy II

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
– droga ekspresowa o długości 12,7 km,
– obwodnica Bierunia o długości 2,1 km,
– trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń,
– jedna para miejsc obsługi podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III).

Reklama

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą:
– droga ekspresowa o długości 15,2 km
– trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:
– droga ekspresowa o długości 12 km,
– dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok,
– jedna para miejsc obsługi podróżnych: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice
Wschód (klasa III),
– jeden obwód utrzymania drogi.

Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3.

Źródło: GDDKiA

Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej o długości 135 km połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj